Sveitsiläinen kauppaketju Migros avasi viime vuonna Migipedian, joka elää toistaiseksi niin sanottua beta-vaihetta. Vaikka ei ymmärtäisi sivuston kieliä (saksa, ranska, italia), niin tajuaa, että täällä jaetaan laajasti tuotetietoa ja -kokemuksia.

Migipediasta on helppo hakea tietty tuote, esimerkiksi luomumozzarella, ja katsoa hinta ja ravintosisältö. Sen lisäksi tuotteesta on nähtävillä kuluttajien kommentteja. Tällaisistahan me some-hörhöt ja vastuullisiksi kuluttajiksi usein itseämme luokittelevat tykkäämme! Täydellinen tuotetietopankki Migipediakaan ei ole, mutta erittäin hyvä alku.

Kuvaaja: Vesa Rajala

Lähdin tutkailemaan, miten muuten Migros on esillä sosiaalisessa mediassa ja netissä. Tiedon jakaminen ja avaaminen on tätä päivää. Migros osoittaa, että iso kauppaketju voi osaltaan osallistua tuotetiedon kertomiseen. Asiakas ei voi ainakaan valittaa, etteikö löytäisi niin yrityksen itsensä kuin toisten kuluttajien näkemyksiä.

Migipedian lisäksi Migrosilla on useita aktiivisia Facebook-tilejä. Yhtiön pääsivun lisäksi voi erikseen tykätä esimerkiksi Migrosin omista tuotemerkeistä, kuten edullisen hinnan M-Budgetista tai korkeammalle profiloituvasta Selectionista. Tietysti myös Migipedia on Facebookissa. 

Twitterissä Migros tuo mielestäni kivalla tavalla esiin henkilöt twitteröinnin takana. Pääsivulla näkee henkilöiden kuvat ja heidän nimensä: Leila ja Sergio. He ovat myös Migipedian Twitter-sivun takana. Näin Twitter ei jää kasvottomaksi, kuten monien muiden yritysten kohdalla. Tilit ovat aktiivisia, ja niissä reagoidaan ihmisten kommentteihin ja kysymyksiin.

Migros ei ole tyytynyt netissä hallitsemaan vain yrityksen pääsivua tai perusasiakassivustoa. Sen sijaan heillä on esimerkiksi ruokaan keskittynyt Saisonküche-sivusto.

Jos Migrosin nettikeinot asiakkaiden puhutteluun eivät innosta, niin tietysti tarjolla on perinteisempiä viestintäkanavia. Vivai-lehteä voi selata myös netissä. Tosin nettitoteutus on hankala digipaper-versio, mutta siitä saa käsityksen lehden hengestä. Ainakin minä pidän raikkaasta ulkoasusta, ja jutuissakin on kiinnostavia näkökulmia.

Mikäli Migrosin taloudellinen tilanne kiinnostaa, niin englanninkielisestä vuosiraportista voi tutkailla tunnuslukuja ja muita tietoja. 

Mainittakoon, että tietysti myös Migorin pääkilpailija Coop on kehittänyt nettiin erilaisia sisältöjä. Coopin online-coach on maksullinen nettilaihdutussivusto. Minua nämä eivät kiinnosta, mutta sivusto toimii kiinnostavana esimerkkinä siitä, mihin yhtiöt voivat toimintaansa laajentaa. 

Kirjoittaja on kuluttajaekonomisti ja viestintäyrittäjä, joka asuu tällä hetkellä Sveitsissä.