Tukea luonnon monimuotoisuudelle, lähiruualle, sademetsille, maailman köyhille, kierrätysmateriaaleille, luomulle? Vastustusta lapsityövoimalle, liikakalastukselle, merien, maaperän ja ilman saastumiselle, tehotuotannolle, makean veden varantojen vähenemiselle, minimaalisille palkoille?

Tällä hetkellä kampanjoidaan mm. vastuullisemman urheilu- ja vaatetuotannon puolesta. Näin keväällä oman huomionsa saavat puutarhakalusteiden alkuperät. WWF on nostanut esiin esimerkiksi kalastuksen ja lihan kulutuksen kasvun globaaleja vaikutuksia. Hiilijalanjäljistä puhutaan melkein kaikkialla.

Kuvaaja: Vesa Rajala

Ja mitä mieltä pitäisi olla geenimanipulaatiosta? Entäs biohajoavista muoveista? Eri tahojen ympäristömerkinnöistä ja mainonnan ekoväitteistä?

Tylsää järkikulutusta vai kivaa tunneostamista?

Valmistajat ja kaupat yleensä vakuuttavat, että nämä eettiset ja ekologiset kysymykset ovat tärkeitä. Samalla kerrotaan, että kuluttaja voi vaikuttaa valinnoillaan.

Näin on näppärästi sysätty vastuu ja syyllisyys kuluttajalle. Todellisuudessa kauppa ja valmistajat pystyisivät tekemään hyvin merkittäviä tekoja, jos halua riittäisi.

Vastuullisuus-sana tuo mieleen ryppyotsaisen, pohdiskelevan järkikuluttajan. Puhutaan vakavista aiheista ja suurista kysymyksistä: kuinka käy maapallon, luonnon ja ihmisten?

Vähemmästäkin ahdistuu, kun moista sysätään päälle. Ihmekös tuo, että noin puolet suomalaiskuluttajista edelleen ilmoittaa, ettei suuresti jaksa välittää vastuullisuudesta omissa ostoksissaan.

Kuka sitä muka tahtoo olla tylsä ja ahdistunut? Minä ainakin haluan olla iloinen ja hymyilevä. Tahdon hyviä fiiliksiä siitä, mitä ostan.

Siksi teen myös niitä eettis-ekologisia valintoja: ne tuovat minulle parempaa omaatuntoa ja hyää fiilistä. Näin varmasti kokee moni muukin siitä kymmenen prosentin kuluttajien joukosta, joka lasketaan erityisen kiinnostuneiksi kestävään kehitykseen ja terveyteen liittyvistä valinnoista.

Superhyvillä tuotteilla positiivisia ostokokemuksia

Tiedostan, että yksittäisen kuluttajan valintojen merkitys on häviävän pieni. Mutta uskon, että kun olen muuttanut omaa toimintaani, niin voin vaatia myös yhteiskuntaa ja yrityksiä muutoksiin.

Laajempia muutoksia odotellessani toivon, että vastuullisuus paketoitaisiin nykyistä useammin positiiviseksi ostokokemukseksi. Siis etenkin superhyviksi tuotteiksi, joiden taustat olisivat selvillä.

Mari Koistinen on kuluttajaekonomisti ja viestintäyrittäjä, joka niin työssään kuin vapaa-ajallaan pörrää netin ja kuluttamisen maailmoissa mm. ylläpitäen Kulutusjuhla.fi -sivustoa.