Uutiset:
https://kauppa.fi/rss/feed/uutiset
Tiedotteet:
https://kauppa.fi/rss/feed/tiedotteet
Lausunnot:
https://kauppa.fi/rss/feed/lausunnot
Blogit:
https://kauppa.fi/rss/feed/blogit

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. 

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Eurovaalit 2019 > Yhdenvertaiset toimintaedellytykset

Samat säännöt kaikille kansainvälisessä kilpailussa


Kaupan ala on digitalisaation myötä muuttunut kansainväliseksi, hintavertailu on erittäin helppoa ja kuluttajat tilaavat tuotteita runsaasti verkosta ulkomailta. Suomessa kuluttajien kotimaasta ja ulkomailta tekemät verkko-ostokset ovat jo nyt 19 prosenttia verrattuna erikois- ja tavaratalokaupan arvonlisäverolliseen liikevaihtoon. Lähes puolet verkko-ostoksista tilataan Suomen ulkopuolelta. Muuttuneesta kilpailuympäristöstä huolimatta alan sääntely on edelleen laadittu pitkälti kansallista kivijalkakauppaa silmällä pitäen.


EU:n ulkopuolinen verkkokauppa saa kuluttajakaupassa merkittävää kilpailuetua johtuen mm. vähäarvoisten tuotteiden alv- ja tullivapaudesta, kuluttajansuojaa ja kuluttajaturvallisuutta koskevan valvonnan puutteista, vapaamatkustajan asemasta jätteiden tuottajavastuun osalta sekä kansainvälisen postijärjestelmän takaamista alhaisemmista lähetyskuluista.

Selvitysten mukaan mm. kiinalaisilla verkkoalustoilla myydään suomalaisille kuluttajille yleisesti tuotteita, jotka eivät ole EU:n kuluttajatuotteiden turvallisuutta koskevien säädösten mukaisia. EU:n ulkopuoliset toimijat ovatkin usein vapaamatkustajia mm. tuotevaatimuksia ja jätteiden kierrätystä koskevan sääntelyn osalta ja saavat siitä kilpailuetua. Internetin suurten markkinapaikkojen vallatessa markkinoita on lainsäätäjän varmistettava, että EU:n ulkopuolisia toimijoita koskevat samat säännöt kuin EU:n sisämarkkinoilla toimivia kaupan alan yrityksiä.

Kaupan liiton tavoitteet eurovaaleissa

  • Yritysten kilpailuneutraliteettia on parannettava poistamalla EU:n ulkopuolisilta, enintään 150 euron arvoisilta lähetyksiltä tullittomuus. Muutoksella varmistettaisiin, että tullaus ei anna epätasa-arvoista etua EU:n ulkopuolisille yrityksille. Suomalaisen yrityksen tuotteidensa maahantuonnista maksama tulli nostaa tuotteen kuluttajahintaa Suomessa, kun taas EU:n ulkopuolinen verkkokauppa pystyy myymään tuotteensa tullin verran edullisemmalla hinnalla.
  • EU:n kuluttajatuotteiden turvallisuutta koskevan sääntelyn on koskettava myös EU:n ulkopuolelta tehtävää kuluttajakauppaa. Markkinavalvonnan on toimittava nykyistä tehokkaammin. Tällä hetkellä erityisesti kiinalaisista verkkokaupoista myydään suomalaisille kuluttajille yleisesti tuotteita, jotka eivät täytä EU:n vaatimuksia tuoteturvallisuudesta.
  • Globaali etäkauppa on saatava jätteiden tuottajavastuiden piiriin. Tuottajavastuiden tulee koskea kaikkia yrityksiä myyntikanavasta ja maasta riippumatta. Nyt suomalainen kaupan ala ja valmistava teollisuus kattavat myös kuluttajien EU:n ulkopuolisista maista ostamien tuotteiden kierrätyksestä aiheutuvat kulut, mistä aiheutuu kotimaisille toimijoille kilpailuhaittaa.
  • Kansainvälinen postijärjestelmä tulee muuttaa oikeudenmukaiseksi. Kiinan verkkokauppamarkkina saa merkittävää kilpailuetua vanhentuneesta postisopimuksesta (Universal Postal Union), jossa Kiina on luokiteltu länsimaisia kilpailijoitaan selvästi alhaisempaan maksuluokkaan. Kiinan maksamien alhaisten päätemaksujen vuoksi pakettilähetykset Kiinasta kehittyneisiin maihin ovat erittäin edullisia. Järjestelmän tuoma kustannusetu kiinalaiselle verkkokaupalle on yksittäisessä tuotteessa usein suurempi kuin suomalaiselle verkkokaupalle vastaavan tuotteen myynnistä jäämä kate.
  • EU:n kauppapolitiikan keskeisimmän tavoitteen tulee edelleen olla globaalien markkinoiden avaaminen ja kaupan esteiden purkaminen. Sääntely-ympäristön eroista johtuvia kilpailuongelmia on pyrittävä ratkaisemaan kauppasopimuksissa.

Tutustu kantoihimme tarkemmin

Lue myös

20.2.2019 EU:n markkinavalvontaa ja vaatimustenmukaisuutta koskevassa asetuksessa saavutettiin sopu

8.2.2019 Kaupan liitto, PAM, EK ja SAK vaativat: Suomalaisyrityksiä syrjivä maahantuotujen vähäarvoisten tavaroiden verovapaus poistettava viipymättä

6.2.2019 Uudet direktiivit tavaroiden ja digitaalisen sisällön kaupasta

24.1.2019 Etäkauppa ja muuttuva toimintaympäristö haastavat kuluttajansuojan toteutumisen

10.1.2019 Selvitys: Kiinalaisten markkinapaikkojen myymissä tuotteissa puutteita EU-lainsäädäntöön verrattuna

20.12.2018: Tasapuoliset toimintaedellytykset digitaalisille sisämarkkinoille

Kuva: Euroopan parlamentti