Uutiset:
Tiedotteet:
Lausunnot:
Blogit:

RSS-syötteet voit tilata omaan RSS-lukijaasi klikkaamalla ylläolevia linkkejä.

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.

Pysy kartalla kaupan alan uutisista ja tilaa Kaupan liiton uutiskirje. Uutiskirjeessä on koottuna tärkeimmät ja ajankohtaisimmat uutiset, tiedotteet ja tapahtumat.

Tapahtumakirjeestämme saat tietoa Kaupan liiton koulutuksista ja seminaareista.

Liity kirjeiden postituslistalle täältä

Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet

Tiedotteet

Kaupalla merkittävä rooli työllisyysasteen nostamisessa – sääntelyn purku vahvistaa taloutta

Kaupan liitto on julkistanut hallitusohjelmatavoitteensa vuoden 2019 eduskuntavaaleja varten. Kauppa kannattaa hyvinvointia, jonka kivijalan muodostavat työ, kasvu ja ympäristö. Liitto tarjoaa konkreettiset ratkaisut muun muassa työllisyysasteen nostamiseen.

Suomessa osataan palvella yli viisikymppisiä: Asiakastyytyväisyys kuluttajapalveluihin Suomessa 2018

Palveluiden asiakastyytyväisyydessä on suuria eroja ikäryhmien välillä. Alle 35-vuotiaiden asiakastyytyväisyys jää jälkeen yli viisikymppisistä lähes alalla kuin alalla. Kaupan aloista asiakkaat arvostavat päivittäistavarakaupan laatua, mutta suhteellinen hintakokemus on heikompi. Kaiken kaikkiaan asiakastyytyväisyys on korkeimmillaan terveyspalveluissa, hotelleissa ja päivittäistavarakaupassa.

Kaupan liitto kysyy: Miksi hallituksen ja ay-liikkeen väliset erimielisyydet kaadetaan yritysten maksettaviksi?

Palvelualojen ammattiliitto PAM on ilmoittanut tänään poliittisista työtaistelutoimenpiteistä. Kaupan alaa koskevat toimet toteutetaan ylityökieltona. Kaupan liiton mielestä on erittäin huolestuttavaa, että hallituksen ja ay-liikkeen väliset erimielisyydet kaadetaan yritysten maksettaviksi.

Työaikalakiesitys pettymys, ei vastaa käytännön työelämän tarpeisiin

Palvelualojen työnantajat Palta ry, Teknologiateollisuus ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry sekä Kaupan liitto ry ovat pettyneitä työaikalakiehdotuksen sisältöön ja pitävät tärkeänä, että esitystä muutettaisiin edunkuntakäsittelyssä vähintään siten, että nykylain mukaiset mahdollisuudet työajan järjestämiseen säilyisivät.

Kun kaukomailta ostettu ravintolisä sisältää muuntohuumetta ja laturi polttaa talon, vastuu on ostajalla

Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oman vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.

Kaupan liitto pettynyt hallituksen passiivisuuteen maahantuonnin alv-kysymyksessä

Kaupan liitto on pettynyt siihen, ettei hallitus päättänyt budjettineuvotteluissaan käynnistää valmistelua lakimuutoksesta, jolla poistettaisiin verovapaus vähäarvoisten tavaroiden maahantuonnilta. Hallituksen passiivinen linja asettaa suomalaisen ja ulkomaisen kaupan eriarvoiseen asemaan.

Budjettiesitys ei korjaa palvelutyön verotuksen rakenteellista ongelmaa

Kaupan liitto on tyytyväinen valtiovarainministeriön budjettiehdotukseen olla kiristämättä työn verotusta. Ehdotus ei kuitenkaan ole riittävä. Se ei ratkaise palvelutyöhön kasautuvan verotuksen rakenteellista ongelmaa, jossa moninkertainen verokiila nostaa työn ja palvelujen hintaa, mutta leikkaa suomalaisten ostovoimaa.