Kaupan liitto odottaa joulukaupan kasvavan tänä vuonna kaksi prosenttia. Vaikka joulukauppaan ennakoidaan maltillista kasvua, kasvu jää hitaammaksi kuin 2000-luvulla keskimäärin. Joulukuussa kauppojen verollinen myynti kasvaa noin 860 miljoonaa keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna.

- Kuluttajien luottamus omaan talouteen on tällä hetkellä vahvaa, joten joulukaupan kasvu on todennäköistä. Uudet signaalit talouskehityksestä voivat kuitenkin nopeasti heikentää tai vahvistaa luottamusta ja vaikuttaa joulukauppaan, arvioi pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta.

Epävarman taloustilanteen lisäksi joulumyynnin ennakointia vaikeuttaa muun muassa tietokoneiden, kodinkoneiden, puhelinten ja muun elektroniikan halventunut hinta.

Joulukuu on koko vähittäiskaupassa vuoden ykkössesonki. Joulukuussa koko vähittäiskaupan arvo on noin 25 prosenttia keskimääräistä kuukausimyyntiä suurempi. Joulukuussa myydään yli 50 prosenttia enemmän alkoholia, tietotekniikkaa, puhelimia, viihde-elektroniikkaa, kirjoja, koruja ja kelloja sekä kukkia ja kasveja kuin kuukaudessa keskimäärin. Vain kukkien ja kasvien myynnissä joulu ei ole vuoden johtava sesonki vaan toukokuu. Joulukuu tuo kultasepänliikkeille jopa viidesosan koko vuoden myynnistä.

Tavarataloille joulukuu on suurempi sesonki kuin päivittäistavarakaupalle. Tavaratalojen joulumyynti on 62 prosenttia suurempaa kuin keskimääräinen kuukausimyynti. Päivittäistavarakaupassa joulukuun myynti ylittää keskimääräisen myynnin arvon 20 prosentilla.

Joulukaupan merkitys on tänä vuonna monelle kauppiaalle entistäkin ratkaisevampi. Varsinkin kodinkoneiden, tietokoneiden ja muun elektroniikan, korujen ja kellojen sekä huonekalujen ja sisustustarvikkeiden myynti on kuluvana vuonna kuukausittain pienentynyt, kun kuluttajat ovat lykänneet suurempia ja kalliimpia hankintoja.

- Kulutuksen pieneneminen edellisvuoden tasosta näkyy kalliimpien tuotteiden ohella myös kirjojen myynnissä. Yleensä kirjoja myydään joulukuussa jopa yli sata prosenttia enemmän kuin kuukaudessa keskimäärin. Kuluttajien kasvava luottamus joulusesongin alla voi tuoda valoa myös kirjakauppiaiden jouluun, Kurjenoja ennakoi.

Kaupan liitto aloittaa marraskuun puolivälissä viikoittaisen seurannan kuluttajien joulukauppa-aikeista sekä yrityskyselyn joulukaupan näkymistä. Kyselyjen ensimmäiset tulokset julkaistaan heti joulukuun alussa.

Liitekuva:

Lisätietoja: pääekonomisti Jaana Kurjenoja, (09) 1728 5134 tai 040 8205378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi