Joulukauppaan odotetaan kahden, kolmen prosentin kasvua.

Suomen Kaupan Liitto arvioi tämän vuoden joulukaupan kasvavan kahdesta kolmeen prosenttia. Pääosa joulukaupasta ajoittuu edelleen joulukuuhun. Vähittäiskaupan verollinen kokonaismyynti ilman auto- ja polttoainekauppaa lähentelee tämän vuoden joulukuussa 3,8 miljardia euroa. Varsinaisen joulukaupan arvioidaan nousevan 970 miljoonaan euroon. Lukuun sisältyvät joululahjat ja muut joulutarvikkeet sekä jouluruoat. Kauppa tarjoaa noin 10 000 lisätyöpaikkaa joulusesongin ajaksi.

Ilman auto- ja polttoainekauppaa vähittäiskauppa kasvoi vuoden 2007 joulukuussa 4,6 prosenttia lähes 3,7 miljardiin euroon.

– Odotamme joulukauppaan maltillista kasvua. Kasvu pohjautuu ennen kaikkea elintarvikkeiden hintakehitykseen. Kuluttajien epävarmuus on kasvamassa, mutta se ei heijastu vielä merkittävästi joulumyyntiin, arvioi Suomen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala.

Ennusteen taustalla on seuraavia seikkoja:

• Suomalaisten kuluttajien luottamus oman taloutensa hyvään kehitykseen on säilynyt edelleen kohtuullisen hyvänä. Vain kahdessa EU-maassa (Tanskassa ja Ruotsissa) on tällä hetkellä optimistisempia kuluttajia.
  • Kotitalouksien ostovoima on säilynyt hyvänä.
  • Veronpalautuksia korkoineen maksetaan tänä vuonna 3,3 miljoonalle henkilölle yhteensä vajaat 2 miljardia euroa, mikä on 300 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna. Palautukset ovat saajien käytettävissä pankkitileillä 4.12.
  • Sunnuntaiaukiolo on jälleen mahdollista. Tänä vuonna kaupat saavat olla auki ennen joulua seitsemänä (7) sunnuntaina klo 12.00 - 21.00 välisenä aikana alkaen marraskuun ensimmäisestä sunnuntaista.
  • Vähittäiskaupan myynnin myönteinen kehitys on jatkunut koko kuluneen vuoden aikana lähes kaikilla toimialoilla. Luottamus suomalaisten kauppiaiden keskuudessa on selvästi parempaa kuin kauppiailla keskimäärin EU-alueella.

Suomen Kaupan Liitto seuraa tänä vuonna joulukauppaa viikottain ja kerää jäsenkunnasta ajantasaiset tiedot kaupan kehittymisestä. Uudet tiedot joulukaupasta julkaistaan keskiviikkoisin aina loppiaiseen asti.

Lisätiedot: