Joulukauppa kasvoi maltillisesti vuonna 2009 edellisvuoteen verrattuna. Valtaosa kauppiaista arvioi toimialansa myynnin kasvuksi korkeintaan kahta prosenttia.

Vähittäiskaupan odotukset muuttuivat pessimistisistä kohtuullisiksi joulukuun edetessä. Kauppiaiden näkemykset joulumyynnistä olivat hyvin pessimistiset marraskuun puolivälissä, jolloin Kaupan liiton yrityskysely käynnistyi. Joulukuussa odotukset paranivat, ja tammikuun alussa ne kehittyivät edelleen myönteisesti.

– Mielenkiintoista on, että kauppiaat arvioivat oman yrityksensä myynnin arvon hieman suuremmaksi tai vähintään yhtä suureksi kuin toimialan myynnin arvon, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.

Elektroniikan myynnissä ei koettu pelättyä pudotusta, vaikka myynnin arvo ei juuri kasvanutkaan. Sen sijaan alkuvuoden odotetaan olevan hankala ja myynnin pienenevän. Myös kirjakauppiaille alkuvuoden odotetaan olevan poikkeuksellisen huono eikä joulukaupassakaan koettu kasvua.

Vaatekaupassa joulukauppa käynnistyi aikaisempaa myöhemmin ja pääsi kunnolla vauhtiin vasta noin viikko ennen joulua. Keskimääräisistä kasvuprosenteista jäätiin kauas, eikä suurta myynnin kasvua odoteta tammi-maaliskuullekaan. Vaatekauppa sai kuitenkin ylimääräistä lisäpotkua myyntiinsä talvisesta säästä, eivätkä kauppiaiden marraskuiset pelot joulumyynnin romahtamisesta näytä toteutuvan. Venäläiset turistit eivät vaatekauppiaiden mukaan käytä rahaa entiseen tapaan.

– Joulun jälkeistä vaatekauppaa ovat ilmeisesti vauhdittaneet pitkät joululomat. Jotkut kauppiaat ovat kertoneet, että sunnuntai 27.12. on ollut yksi joulukuun parhaista kauppapäivistä. Kotimaan hiihtolomalaisista toivotaan helmi-maaliskuun kaupalle piristystä, kertoo Kurjenoja.

Urheilu- ja vapaa-ajan tuotteiden joulukauppaa vauhdittivat sään kylmeneminen ja lumisateet. Alan myynnin kasvun arvioidaan olevan koko vähittäiskaupan keskiarvoa suurempi.

Ruuan hinnan lasku heikensi ruokakaupan myynnin arvoa, mutta myynti ei kuitenkaan pudonnut. Kauppiaiden arvion mukaan ruokakaupan myynnin ei odoteta pienenevän myöskään alkuvuodesta.

Liitetiedostot: Joulukauppa 2009 – Yrityskysely.

Lisätiedot: pääekonomisti Jaana Kurjenoja, Kaupan liitto, jaana.kurjenoja@kauppa.fi, puh. (09) 1728 5134