Eläkeläisten jouluostosaikeet ovat kutistuneet viime viikosta. Nyt yli kolmasosa eläkeläisistä aikoo säästää jouluvalmisteluissa viime vuoteen verrattuna ja peräti 44 prosenttia säästää joululahjoissa. Viime viikolla luvut olivat vielä runsas neljännes ja yli kolmannes.

Eläkeläistalouksien säästämisaikeet eivät näytä riippuvan tulotasosta, vaan rahan käyttö pienenee kaikissa tuloluokissa. Joulukauppa näyttää nojaavan entistä vahvemmin lapsiperheiden kulutukseen. Kauppiaiden näkemykset joulukaupan sujumisesta ovat säilyneet ennallaan.

Kaupan liiton joulukauppakyselyn mukaan lapsiperheistä 90 prosenttia aikoo edelleen käyttää vähintään yhtä paljon rahaa jouluhankintoihin kuin viime vuonna. Vastauksissa ei ollut muutosta marraskuuhun verrattuna. Tulokset selviävät Kaupan liiton joulukauppatutkimuksen viikkokyselystä. Tutkimus käynnistyi marraskuun puolivälissä ja jatkuu aina jouluun asti.

– Lapsiperheet yrittävät selvästi tehdä joulua tulotasosta riippumatta. Vain kaikkein pienituloisimmat, alle 20 000 euroa vuodessa ansaitsevat lapsiperheet säästävät, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Vähintään 60 000 euroa vuodessa ansaitsevat, kahden aikuisen lapsettomat kotitaloudet aikovat myös panostaa jouluun. Noin 95 prosenttia käyttää vähintään yhtä paljon rahaa tänä jouluna kuin viime vuonna ja vain 5 prosenttia aikoo supistaa kulutustaan.

Ostosaikeet ovat täsmentyneet marraskuusta. Lelut, lastenvaatteet ja urheilu- ja harrastusvälineet ovat kasvattaneet osuuttaan lahjalistoilla. Lapsiperheissä ja palkansaajatalouksissa suunnitellaan elektroniikan hankintaa enemmän kuin marraskuussa, ja kirjojen asema lapsiperheiden lahjalistoilla on vahvistunut.

Alkoholi ei enää mahdu pääkaupunkiseudulla joulun kuuden menekkituotteen listalle, mutta Kuopiossa joulujuomat ovat vahvistaneet suosiotaan. Tampereella yhä useampi aikoo hankkia aikuisten vaatteita jouluksi, ja Turussa lastenvaatteet ovat nousseet joulun suosikkilistalle. Oulussa kuuden menekkituotteen lista on pysynyt varsin vakaana marraskuuhun verrattuna. Toisin kuin muilla tutkimuspaikkakunnilla Oulussa ja Turussa alkoholi ei mahdu kymmenen suosituimman hankinnan listalle.

Tiedot kuluttajien joulukauppa-aikeista perustuvat Kaupan liiton Innolink Research Oy:llä teettämään kyselyyn.

Liitetiedostot: Joulukauppa 2009 – Kuluttajakysely

Lisätietoja: pääekonomisti Jaana Kurjenoja, Kaupan liitton, p. 09 1728 5134, jaana.kurjenoja@kauppa.fi

Lue aikaisempi tiedote joulukauppakyselystä: Lapsiperheet kuluttavat ja eläkeläiset säästävät tänä jouluna 30.11.2009