Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoehdotuksen. PAMin vapun alle suunnittelema työnseisaus peruuntui. Uusi kaupan alan työehtosopimus on kolmevuotinen ja astuu voimaan heti.

"Olemme tyytyväisiä siihen, että sopimus syntyi ja pääsemme nyt viemään käytäntöön monia syntyneen sopimuksen hyvistä muutoskohdista. Viime viikon päivän mittainen mielenilmaus oli valitettava asia, mutta uskomme, että se ei ole vaurioittanut ilmapiiriä työpaikoilla ja työn tekeminen normalisoituu", Kaupan liiton varatoimitusjohtaja Heikki Ropponen toivoo.

Sopimus on kolmivuotinen ja päättyy 31.3.2013. Palkankorotukset ovat keväällä 2010 0,7 prosenttia ja syksyllä 2010 15 euroa kuukaudessa. Kevään palkankorotukset astuvat voimaan 1.5. ja syksyn 1.10.

”Merkittävintä on työnantajapuolelle työaikajärjestelmän uudistaminen, joka joustavoittaa työaikamääräyksiä merkittävästi. Kaupan työaikajärjestelmä on jatkossa hyvin kilpailukykyinen”, Ropponen kiittää.

Merkittäviä rakenteellisia muutoksia ovat myös 2. paikkakuntakalleusluokan vähittäinen poistuminen ja kaupan palkkarakenteen johdonmukainen kehittäminen.

"Olemme tyytyväisiä, että saimme tässä yhteydessä ratkaistua oleellisia rakenteellisia kysymyksiä. Erityisen positiivista alan kannalta on sopimuksessa syntynyt kaupan tasa-arvoratkaisu eli myyjien ja varastotyöntekijöiden palkkatasojen ja työaikalisien yhdenmukaistamisohjelma. Samoin hyvää kehitystä saimme aikaiseksi työehtojen ja työaikamääräysten selkiyttämisessä", Ropponen arvioi.

Lisätiedot:
varatoimitusjohtaja Heikki Ropponen, heikki.ropponen@kauppa.fi, puh. 0400 444639

Lue aiheesta julkaistu uutinen:
Sovintoesitys kaupan alan uudeksi työehtosopimukseksi hyväksytty 20.4.2010