Suomen Kaupan Liitto ja Palvelualojen Ammattiliitto ovat päässeet tänään yhteisymmärrykseen kauppojen sunnuntai-aukiolon työehtokysymyksistä. Neuvottelujen lopputuloksena kaupan piirissä otetaan käyttöön kaksi uutta lisää:

• kaksinkertainen iltalisä marras-joulukuun sunnuntaitunneille klo 18:sta eteenpäin
    yölisä välille klo 24-06, jonka suuruus on iltalisä korotettuna 50 prosentilla.
  • Yölisä ei koske huoltamoliikkeitä.

Kyseiset tes-muutokset astuvat voimaan, kun laki sunnuntaikaupasta astuu voimaan.

– Olemme tyytyväisiä, että olemme auranneet työmarkkinaesteet pois sunnuntaikaupan vapauttamiselle ja tulevalle lainsäädännölle. Toivomme, että lakimuutos sunnuntaikaupasta tulisi voimaan jo kevään aikana. Kuluttajalle muutos tarkoittaa entistä parempaa palvelua, Suomen Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala arvioi.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Juhani Pekkala, Suomen Kaupan liitto, p.0400419560, juhani.pekkala@suomenkauppa.fi

Suomen Kaupan Liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa. Kauppa työllistää runsaat 280 000 palkansaajaa Suomessa; sen osuus työllisistä on 13 %. Suomen Kaupan Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.