Euroopan Parlamentin talous- ja raha-asianvaliokunta vaatii, että kuluttajien ja kaupan näkemykset pitää ottaa paremmin huomioon maksukorttiuudistuksessa. Valiokunnan puheenjohtaja Sharon Bowles penää, että SEPA ei saisi johtaa maksamisen kallistumiseen. Samoin yritysten ja kuluttajien näkemykset pitäisi ottaa paremmin huomioon uudistuksessa.

Parlamentin talousvaliokunnan näkemyksen mukaan SEPA (Single Euro Payments Area) ei saisi kasvattaa korttimaksamisen kustannuksia. Talousvaliokunta haluaa painottaa myös, että komissio puuttuisi kaupalle kielteisiin rajat ylittäviin maksuihin eli niin sanottuihin interchange-maksuihin (MIF).

Tämä interchange fee -tason voimakas lasku tai jopa poistaminen olisi kaupalle tervetullut, koska se heijastuisi myös kansallisiin maksuihin. Nyt kauppa maksaa uusien debit-korttien ja Visa Electronin käytöstä aina 0,31 % ostoksen arvosta. Tästä interchange feen osuus kortin myöntäneelle pankille on 0,19 %. Tällä hetkellä maksut on täysin yksipuolisella päätöksellä määrätty kaupalle.

"Kaupan liiton näkemyksen mukaan maksun tulisi olla senttimääräinen. Prosentuaalinen maksu ei perustu todellisiin kustannuksiin, vaan toimii pankkimaailman rahastusautomaattina", sanoo asiamies Matti Räisänen Kaupan liitosta.

Kaupan liitto tukee EU-parlamentin talousvaliokunnan linjauksia ja pitää edelleen myös kestämättömänä kehitystä, jossa kotimaisen pankkikortin korvaaminen Visa Debit ja Debit Mastercard -korteilla johtaisi kaupan kustannusten nelinkertaistumiseen 24 miljoonasta eurosta 90 miljoonaan euroon vuodessa.

Kaupan alan Euroopan kattojärjestö EuroCommerce on tehnyt kanteluita korttiyhtiöiden kilpailumenettelyistä korttimaksuissa. Kaupan alan mielestä MIF-maksut haittaavat SEPA-kehitystä, koska ne estävät uusien pelureiden tuloa markkinoille. Lisäksi maksut näyttävät johtavan siihen, että nykyiset kustannustehokkaat kortit korvautuvat kalliimmilla korttituotteilla.

Lisätietoja: asiamies Matti Räisänen, etunimi.sukunimi@kauppa.fi, p. 050 3571 959

Lue lisää SEPA:sta:SEPA muuttaa maksamista 1.3.2010