Jopa 90 prosenttia kaupan yrityksistä pitää ennallaan tai kasvattaa kesätyöntekijöiden määrää ensi kesänä.

Kauppa rekrytoi ensi kesänä kesätyöntekijöitä enemmän kuin viime vuonna. Elinkeinoelämän Keskusliiton selvityksen mukaan yli 90 prosenttia kaupan alan yrityksistä lisää tai pitää ennallaan kesätyöntekijöiden ja harjoittelijoiden määrän vuosina 2010–2012 verrattuna vuoteen 2009. Taloudellisen tiedotustoimiston kyselyn mukaan puolestaan 82 prosenttia kaupan yrityksistä pitää ennallaan tai kasvattaa kesätyöntekijöiden määrää tänä vuonna viime vuoteen verrattuna.

Viime kesänä kauppa tarjosi työtä noin 20 000 kesätyöntekijälle ja harjoittelijalle, josta autokauppa työllisti viisi prosenttia, tukkukauppa 15 ja vähittäiskauppa 80 prosenttia.

"Ensimmäinen työkokemus on nuorelle merkittävä asia. Se joko vahvistaa tai muuttaa sitä mielikuvaa, joka nuorella on työelämästä yleensä ja erityisesti ensimmäisen kesätyöpaikan tarjonneesta alasta. Kaupan alan vahvuutena on ihmisläheinen asiakaspalvelutyö” asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä Kaupan liitosta kertoo.

Taloudellisen tiedotustoimiston nuorisotutkimuksen mukaan riittävän palkan jälkeen nuorten mielestä tärkeimpiä seikkoja työssä ovat mukava työ, ilmapiiri ja viihtyisä työympäristö, ihmisten kanssa oleminen, mielenkiintoinen ja mielekäs työ, työkaverit sekä monipuolisuus ja vaihtelevuus.

Kaupan alan kesätyöt 2010

LIITE: Kaupan alan kesätyöpaikat 2010

Lisätietoja: asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä, Kaupan liitto, mervi.angerma-niittyla@kauppa.fi, puh. 040 707 4214