Joulukauppa käy nyt kiivaimmillaan. Viime viikonlopusta kauppiaat odottivat yleisesti edellisviikonloppua vilkkaampaa ja myynnin onnistumista pidettiin tärkeänä koko joulukaupan onnistumisen kannalta.

Peräti 80 prosenttia Kaupan liiton yrityksille suunnatun joulukauppakyselyn vastaajista piti viimeisen, joulua edeltävän viikonlopun myyntiä erittäin tärkeänä oman toimialan joulumyynnille. Vastaajien mukaan viikonlopun myynti täyttikin odotukset, eikä pettymyksiä juuri koettu.

Kaupan liiton kuluttajille kohdistetun joulukauppakyselyn mukaan lapsiperheiden säästämisaikeet ovat vähentyneet runsaalla viidellä prosentilla kotitalouksista ja palkansaajien ja yrittäjien säästämisaikeet runsaalla kolmella prosentilla kotitalouksista viikoilla 50 ja 51 kahteen edelliseen viikkoon verrattuna. Varsinkin Oulussa ja Kuopiossa kulutusaikomukset ovat vilkastuneet edellisviikoista, sillä yli 10 prosenttia palkansaajatalouksista on vähentänyt säästämisaikeitaan viikoilla 50 ja 51 viikkoihin 48 ja 49 verrattuna.
Joillain kaupan aloilla joulusesonki alkaa jo rauhoittua. Esimerkiksi kangaskaupoissa uusia verhoja, pöytäliinoja ja muita sisustuselementtejä suunnitellaan ja hankitaan hyvissä ajoin ennen joulua. Viimeiset päivät ennen joulua ovatkin kangaskaupoissa jo rauhallisia.

Luvassa maltillisia alennusmyyntejä

Kuluttajien alennusmyyntiodotukset ovat selvästi lieventyneet joulukaupan päästyä vauhtiin. Marraskuun loppupuolella seitsemän prosenttia kuluttajista ei osannut arvioida, kuinka paljon kuluttavat alennusmyynneissä viime vuoteen verrattuna ja runsas 14 prosenttia arveli käyttävänsä vähemmän rahaa kuin viime vuonna. Viikolla 51 runsas 14 prosenttia kuluttajista oli epävarmoja kulutuksestaan alennusmyynneissä ja peräti 28,5 prosenttia arveli käyttävänsä vähemmän rahaa kuin viime vuonna.

– Ilmeisesti kuluttajat odottivat aluksi suuria alennusmyyntejä jo ennen joulua viime vuoden tapaan, mutta joulukaupan päästyä käyntiin aleodotuksia on ruvettu hillitsemään, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi.

– Kauppiaat ovat varautuneet suhdannetilanteeseen tänä vuonna ihan toisella tavalla kuin viime vuonna, jolloin suhdannekäänne tuli yllätyksenä. Kauppiaathan tilaavat tavaroita joulua varten jo hyvissä ajoin syksyllä, joten nyt varastot on mitoitettu maltillisemmin kuin viime vuonna, Kurjenoja toteaa.

Valtaosa Kaupan liiton yrittäjille kohdistetun kyselyn vastaajista odottaa arvoltaan pienempää myyntiä tai hyvin maltillista kasvua vuodenvaihteen alennusmyynneissä viime vuoteen verrattuna.

Liitetiedostot: Joulukauppa 2009 – Kuluttajakysely

Lisätietoja: pääekonomisti Jaana Kurjenoja, Kaupan liitto, jaana.kurjenoja@kauppa.fi, p. 09 1728 5134

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Kauppa työllistää noin 300 000 henkilöä Suomessa. Kaupan liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.