Tänä vuonna kuluttajien aikomukset jouluostosten suhteen vaihtelevat paljon. Palkansaajat ja lapsiperheet panostavat jouluun, ja noin 90 prosenttia heistä käyttää joulun valmisteluun ja joululahjoihin vähintään yhtä paljon rahaa kuin viime vuonnakin. Eläkeläisistä sen sijaan runsas neljännes tekee joulujärjestelynsä halvemmalla ja yli kolmannes käyttää joululahjoihin vähemmän rahaa kuin viime vuonna, selviää Kaupan liiton teettämästä kuluttajien joulukauppa-aikeita mittaavasta kyselystä.

– Eläkeläisten käyttäytymisessä näkyy, että talouden huonot uutiset saavat heidät kiristämään vyötään, vaikka pelkoa työttömyydestä ei ole ja inflaatiokaan ei syö heidän ostovoimaansa, toteaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Ruoka ja juoma ovat joulun hittituotteita kaikille kuluttajille. Myös kirjoja ja kukkia poimitaan ahkerasti ostoskärryihin joulun alla. Leluja ja lastenvaatteita hankitaan lahjoiksi lapsiperheissä, ja palkansaajatalouksissa ostetaan juomia ja vaatteita.

Kuluttajat eroavat toisistaan sekä rahankäytön että ostospaikan valinnan suhteen. Ostospaikan valinnassa liikkeiden aukioloajoilla on vähiten merkitystä eläkeläisille. Palkansaajat ja yrittäjät sekä lapsiperheet arvostavat selkeästi eniten valikoiman monipuolisuutta.

Parkkipaikkojen hyvä saatavuus on oululaisille tärkeämpi ostospaikan valintakriteeri kuin muille ja tamperelaisille liikkeiden aukioloajat. Tarjonnan monipuolisuus ja hinnat ovat tärkeimmät kriteerit kaikille. Turussa aiotaan ostaa joulun alla enemmän kirjoja kuin muualla, Kuopiossa taas alkoholia ja leluja. Oulussa alkoholi ei ole samanlainen suosikkituote kuin muualla, mutta urheiluun ja vapaa-aikaan aiotaan panostaa kuten Kuopiossakin. Pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa joululahjalistan kärkipäässä on myös kosmetiikka.

Ruuan myynnissä odotetaan kasvua

Koko joulukaupan kasvuksi Kaupan liitto ennustaa kahta prosenttia ja kokonaisarvoksi noin 860 miljoonaa euroa. Kasvuodotukset jakaantuvat ristiriitaisesti kauppiaiden kesken. Valtaosa vähittäiskauppiaista odottaa maltillista, mutta keskimääräistä pienempää kasvua. Kolmanneksella kauppiaista joulun odotukset ovat kuitenkin synkät, eli myynnin arvon odotetaan pienenevän viime vuodesta.

Ruokaan ja elektroniikkaan odotetaan hienoista kasvua, mutta kirjojen ja vaatteiden myynnin odotetaan heikkenevän, vaikka kirjat ovat tämänkin joulun hittituote.

– Ilmeisesti suuri osa kuluttajista ostaa kirjoja jouluksi, mutta vähemmän kuin aikaisemmin, Kurjenoja arvioi.

– Kodin elektroniikassa ollaan varovaisen toiveikkaita. Toisaalta elektroniikan laskenut hinta alentaa myynnin arvoa, mutta pitkin vuotta lykätyt ostopäätökset voivat hyvinkin purkautua jouluna. Samanlaisia odotuksia on myös päivittäistavaroiden puolella. Ruuan arvonlisäveron kevennys alentaa ruuan verollisen myynnin arvoa, mutta ruuan myyntimäärien odotetaan kasvavan.

Kaupan liiton tiedot kuluttajien joulukauppa-aikeista perustuvat Innolink Research Oy:n kyselyyn. Kaupan yritysten näkemykset perustuvat Elinkeinoelämän Keskusliiton ja Kaupan liiton tekemään kyselyyn sekä Kaupan liiton omaan viikoittaiseen jäsenkyselyyn.

Liitetiedostot: Joulukauppa 2009 – Kuluttajakysely

Joulukauppa 2009 – Yrityskysely