Kaupan työehtosopimusneuvottelujen päätyttyä toissailtana oli itsestäänselvyys, ettei neuvottelutulosta voida saavuttaa ilman valtakunnansovittelijan myötävaikutusta.

"PAM:n työtaisteluilmoitus ei tullut yllätyksenä. Se kuuluu normaaliin työmarkkinakäytäntöön ja on pelisääntöjen mukainen toimenpide. Ilmoitus siirtää neuvottelut käytäväksi valtakunnansovittelijan johdolla. Sovittelu alkanee pääsiäisen jälkeen. Toivottavasti ratkaisuihin päästään mahdollisimman pian", Kaupan liiton varatoimitusjohtaja Heikki Ropponen toivoo.

Työriitojen sovittelulain 14 päivän ilmoitusajalla on tarkoitus luoda edellytykset neuvotteluille eikä sen aikana saa tapahtua lakkoja tai muita työnseisauksia.

"Tämä on erityisesti kaupan asiakkaiden kannalta tärkeää. Pääsiäisen viettoon voidaan valmistautua rauhallisin mielin", Ropponen korostaa.

Mikäli kuitenkin ulosmarsseja esiintyy, niin ne ovat lainvastaisia eivätkä edesauta neuvottelujen onnistumista.

Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Heikki Ropponen, Kaupan liitto, p. 0400 444 639.