Hallitus on tänään iltakoulussaan linjannut kaupan aukiolon laajennuksia. Suomen Kaupan Liiton tavoitteena ovat täysin vapaat aukioloajat. Hallituksen linjaus on askel oikeaan suuntaan.

Iltakoulussa kaupan sunnuntai-aukiolon pituus jäi vielä auki. Suomen Kaupan Liiton kanta on, että sunnuntai-aukiolon pitää olla vähintään kuusi tuntia. Alle kuuden tunnin aukiolo ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa eikä työvuorojen puolesta järkevästi toteutettavissa. Minimissään kuuden tunnin aukiolo on sekä työnantajan että työntekijän etu.

Suomen Kaupan Liitto ja Palvelualojen ammattiliitto pääsivät tänään yhteisymmärrykseen aukiolokysymyksistä. Molempien liittojen näkemyksen mukaan kauppojen pitää voida olla auki sunnuntaisin vähintään kuusi tuntia.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Juhani Pekkala, Suomen Kaupan Liitto, p. 0400 419560, juhani.pekkala@suomenkauppa.fi

Suomen Kaupan Liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa. Kauppa työllistää runsaat 280 000 palkansaajaa Suomessa; sen osuus työllisistä on 13 %. Suomen Kaupan Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.