Suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta tavaroita ja palveluita yhteensä 9,4 miljardilla. Ulkomaisen verkkokaupan osuus koko luvusta oli 17 prosenttia.

Suosituimpia tuoteryhmiä verkkokaupassa ovat matkailu, elektroniikka, liikenne, rahapelit, asuminen ja pukeutuminen. Esimerkiksi matkoja suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta jo yli 3,5 miljardin arvosta ja elektroniikkaa yli miljardin arvosta.

Seuraavissa tuoteryhmissä ulkomaisen verkkokaupan osuus oli suurin: urheiluvälineet (49%), erikoisharrastuksiin liittyvät tuotteet (42%), lemmikkieläintarvikkeet (36%), rahapelit (32%), kirjat (31 %), pelit (28%), tietokoneohjelmat (27%), liikenne (kulkuvälineet ja -tarvikkeet) (25 %), jalkineet (25 %) ja kauneustuotteet (24%).

”Ulkomaille suuntautuva verkko-ostaminen yleistyy jatkuvasti uusissa tuoteryhmissä. Hälyttävää on joidenkin arvokkaiden tuoteryhmien kuten autojen ja rahapelien kasvava rahavirta ulkomaille", johtaja Seppo Roponen TNS Gallupista sanoo.

Erikoiskauppaa valuu ulkomaille

Vähittäiskauppaan kuuluvia tavaroita myytiin viime vuonna verkossa noin 3,1 miljardilla eurolla. Verkossa käytävän vähittäiskaupan arvo on noin 7-8 prosenttia Suomessa käytävän vähittäiskaupan verollisesta arvosta. Mukaan ei lasketa autoja ja polttoaineita. Ulkomaisen verkkokaupan osuus vähittäiskaupan verkkokaupasta oli 18 prosenttia.

”Suomalainen kuluttaja on löytänyt ulkomaisen verkkokaupan. Tämä on jo nyt ongelma kotimaiselle erikoiskaupalle, eikä asiaa auta valtion veropäätökset, joilla kulutusta rokotetaan”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.

”Kotimaisessa verkkokaupassa on hyvä kuluttajansuoja ja tuoteturvallisuus. Lisäksi meillä on hyvä kotimarkkinan tuntemus ja tänne sopivat tuotevalikoimat.  Tärkeää on nostaa koko kotimaisen kaupan verkko-osaamista”, Pekkala sanoo. Kaupan liitto käynnistääkin keväällä laajamittaisen kaupoille suunnatun verkkokoulutuksen.

Kotimainen verkkokauppa turvallista

Tärkeimpiä verkkokaupan valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat hinta, kuluttajansuoja ja takuuehdot sekä käyttäjäystävällisyys.

”Pelkät hyvät tuotteet eivät enää tänä päivänä riitä”, sanoo Asiakkuusmarkkinointiliiton tutkimus- ja markkinointijohtaja Teemu Ylikoski.

”Pärjätäkseen suomalaisten verkkokauppojen on siirryttävä henkilökohtaisesti kohdennettuun palveluun. Massamarkkinoinnilla jää hintakilpailun armoille. Verkossa asiakkaat liikkuvat herkästi, vertailevat ja toimivat eri tavoin, kuin mihin on totuttu. Jos yritys aikoo pysyä mukana, sen on notkistuttava ja toimittava uuden, asiakaslähtöisen pelin säännöillä. Avain ei välttämättä ole se, mitä asiakkaalle tarjotaan vaan se, miten se tarjoillaan”, Ylikoski jatkaa.

Liite:

Lisätietoja: 
Kaupan liitto
toimitusjohtaja Juhani Pekkala, 0400 419560, juhani.pekkala@kauppa.fi
pääekonomisti Jaana Kurjenoja, 040 8205378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi 

Asiakkuusmarkkinointiliitto 
toimitusjohtaja Jari Perko, 040 5659700, jari@asml.fi
markkinointi- ja tutkimusjohtaja Teemu Ylikoski, 040 5600884, teemu@asml.fi 

TNS Gallup Oy 
johtaja Seppo Roponen, 043 8200 714, seppo.roponen@tnsglobal.com

Taustatietoa tutkimuksen toteutuksesta

Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML, Kaupan liitto sekä TNS Gallup ovat käynnistäneet valtakunnallisen verkkokaupan seurannan. Verkkokauppaa seurataan vuosineljänneksittäin. Seurannassa on mukana yhteensä 30 tuoteryhmäluokkaa ja 69 alaluokkaa. Verkkokauppaluvut kattavat sekä tavarakaupan että palvelujen ostamisen ja palveluvaraukset. Verkkokaupan luvut julkistetaan kahdesti vuodessa.

Verkkokauppatilaston luvut perustuvat kuluttajahaastatteluihin, minkä vuoksi luvut sisältävät arvonlisäveron. Kuluttajahaastattelut toteutetaan neljä kertaa vuodessa. Jokaisella tutkimuskierroksella kysytään juuri päättyneen vuosineljänneksen osalta kuluttajien itse tekemät ostokset verkkokaupoista ja muista etäkaupoista. Tiedonkeräyksessä hyödynnetään TNS Gallupin internet-avusteista vastaajapaneelia, joka muodostuu yli 50 000 suomalaisesta jäsenestä. Jokaiselle tutkimuskierrokselle muodostetaan uusi näyte, joka edustaa Suomen aktiivi-ikäistä väestöä. Viime vuoden lukujen perusteena on noin 9 000 kuluttajahaastattelua.

GallupForum on luotettava paneeli. Rekrytointi on hallittua eikä itserekrytointia käytetä. Paneelinhallintaohjelmistolla huolehditaan siitä, että vastaajat eivät saa tutkimuskutsuja liian usein. Otos muodostetaan satunnaisotantana panelisteista käyttäen väestötilastoihin pohjautuvaa otoskehikkoa tyypillisesti iän, sukupuolen ja alueen mukaan ristiinpoiminnalla. TNS GallupForum -vastaajapaneelin ylläpito ja käyttö noudattavat sekä ISO 20252 -standardin että ISO 26362 -standardin määräyksiä.