Teknisen myynnin ammattilaisten koulutus uudistuu vastaamaan nykypäivän tarpeita. Alan osaamistarpeet kasvavat ja nykyisen ammattikunnan eläköityminen luo rekrytointipaineita alalle. Tekninen kauppa ja erikoistukkukauppa vastaavat ensi vuoden alussa haasteisiin kehittämällä:

• ammatillista peruskoulutusta
  • myynnin ammattitutkintoa alan tarpeisiin

Hankkeen taustalla on merkittävä joukko alan yrityksiä, järjestöjä, ammatillisia oppilaitoksia ja aikuiskoulutuskeskuksia.

Myynnin ammattitutkinto työelämässä toimiville aikuisille

Nopein tapa saada tekniseen kauppaan ja erikoistukkukauppaan osaavia työntekijöitä on päivittää alalla jo toimivien osaamista. Alan tarpeisiin sovelletun myynnin ammattitutkinnon voi suorittaa Helsingissä toimivassa Amiedussa, Helsingissä, Vantaalla ja Porvoossa toimivassa Edupolissa sekä Espoossa ja Kirkkonummella toimivassa Omnian aikuisopistossa.

Ensimmäinen opiskelijaryhmä aloittaa tutkintoon valmistavan koulutuksen tammikuussa 2009. Ilmoittautuminen on jo alkanut. Osaamista päivitetään tekemällä monipuolisesti alan töitä, osallistumalla noin kymmeneen lähiopetuspäivään ja itseopiskelulla.

Ammatillinen perustutkinto nuorten koulutuksessa

Omnian ammattiopistossa kehitetään nuorten ammatillista peruskoulutusta teknisen kaupan tarpeisiin yhdistämällä liiketalouden ja tekniikan opintoja. Koska ammatilliset perustutkinnot ovat kestoltaan kolmivuotisia, saadaan ensimmäiset osaajat työelämään aikaisintaan keväällä 2010.

Lisätietoja:

Amiedu
Mari Hämäläinen
kouluttaja
mari.hamalainen@amiedu.fi
www.amiedu.fi

Edupoli
Jaana Ekfors
kouluttaja
jaana.ekfors@edupoli.fi
www.edupoli.fi

Omnia
Mervi Jansson
koulutuspäällikkö
mervi.jansson@omnia.fi
www.omnia.fi

Suomen Kaupan Liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa. Kauppa työllistää runsaat 280 000 palkansaajaa Suomessa; sen osuus työllisistä on 13 %. Suomen Kaupan Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.