ETLA:n tänään julkaisema tutkimus osoittaa, että pääsyy ruoan korkeaan hintaan Suomessa on korkea arvonlisävero ja maatalouden heikko kilpailukyky. Kaupan kilpailu toimii tutkimuksen mukaan sen sijaan hyvin Suomessa.

– Kaupan keskittymistä ja vähäistä kilpailua on usein osoitettu sormella syypäiksi ruuan korkeaan hintaan. Kaupan toimijat ovat kuitenkin itse aina tienneet, kuinka veristä hinta- ja kustannuskilpailua alalla käydään. Hyvä, että nyt sen todistaa myös ulkopuolinen ja riippumaton tutkimus. Onkin jo korkea aika kumota nämä väärät uskomukset, toteaa toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta.

Etlan tutkimuksen mukaan ruuan arvonlisävero on merkittävä syy kansainvälisesti vertaillen korkealle ruuan hinnalle Suomessa. Ruuan arvonlisäveroton hinta oli joulukuussa 2009 vain seitsemän prosenttia korkeampi kuin vanhoissa EU-maissa keskimäärin, kun arvonlisäverollinen hinta oli jopa 15 prosenttia korkeampi.

Ruuan hintaa nostaa Suomessa lisäksi maatalouden heikko kilpailukyky, mikä johtuu pohjoisesta ilmastosta ja pienestä tilakoosta. Sen sijaan kaupassa ja elintarviketeollisuudessa kilpailu toimii ja ne ovat kansainvälisesti kilpailukykyisiä.

Tutkimuksen mukaan suomalaisen kaupan suurta osuutta elintarvikeketjussa selittää muita maita suurempi osuus kustannuksista. Kaupan kustannuksia kasvattavat ennen kaikkea kovat kuljetuskustannukset, mutta myös muut toiminnot, joita kauppa hoitaa Suomessa pitkälti itse sen sijaan, että se ulkoistaisi ne.

– Jo vähittäiskaupan kannattavuusluvuista näkee, ettei hinnoissa ole huimia katteita. Kaupallahan on selvästi pienempi kannattavuus kuin elinkeinoelämässä keskimäärin tai esimerkiksi teollisuudessa, Juhani Pekkala muistuttaa.

Lisätiedot: Juhani Pekkala, Kaupan liitto, p. 0400 419560, juhani.pekkala@kauppa.fi

Tutkimus on luettavissa Etlan verkkosivuilla PDF-tiedostona ja tilattavissa painettuna julkaisuna.