Kaupan liiton yrityskyselyn mukaan 80 prosenttia kauppiaista aloittaa alennusmyynnit joulun välipäivinä ja loput vasta vuoden vaihteen jälkeen. Kauppiaiden alennusmyyntiodotukset ovat pysyneet melko vakaina marras-joulukuussa, vaikka joulukauppa vauhdittuikin selvästi vasta viikon 50 lopulla. Noin 40 prosenttia odottaa alennusmyyntien arvon putoavan viime vuodesta ja 60 prosenttia odottaa kasvua.

Palkansaajat, yrittäjät ja lapsiperheet aikovat kuluttaa joulukaupan lisäksi myös alennusmyynneissä. Epävarmuus alennusmyynneissä käytettävästä rahasummasta kasvoi selvästi joulukaupan päästyä vauhtiin, mutta on tarkentunut jouluviikolla.

Joulukuun alussa neljäsosa palkansaajista ja lähes puolet lapsiperheistä aikoi lisätä kulutustaan alennusmyynneissä viime vuoteen verrattuna. Viikolla 51 kulutusta aikoi lisätä palkansaajista enää 10 prosenttia ja lapsiperheistä 38 prosenttia. Joulunaluspäivinä epävarmuutta alennusmyynneissä käytettävästä rahamäärästä ei enää juuri ollut. Viidesosa palkansaajista ja yrittäjistä aikoo lisätä kulutustaan viime vuodesta ja lapsiperheistä 30 prosenttia.

Innokkaimmin alennusmyynneissä aiotaan käydä Tampereella, jossa 89 prosenttia palkansaaja- ja yrittäjätalouksista aikoo kuluttaa vähintään yhtä paljon kuin viime vuonnakin ja epävarmoja omasta kulutuksestaan on vain kuusi prosenttia. Vähiten alennusmyyntejä odotetaan Turussa, missä epävarmoja omasta rahankäytöstään on yli 14 prosenttia palkansaaja- ja yrittäjätalouksista ja runsas 67 prosenttia aikoo kuluttaa vähintään yhtä paljon kuin viime vuonna.

– Yllättävää ehkä on, että reippaimmin alennusmyynneissä rahaa aikovat käyttää miehet. 24 prosenttia palkansaaja- ja yrittäjämiehistä aikoo lisätä kulutustaan alennusmyynneissä ja naisista 16 prosenttia. Toisaalta miehet myös säästävät enemmän kuin naiset, sillä palkansaaja- ja yrittäjämiehistä 18 prosenttia aikoo säästää alennusmyynneissä viime vuoteen verrattuna ja naisista 14 prosenttia, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Alennusmyynneistä haetaan sekä lasten että aikuisten vaatteita. Erilaisia vapaa-ajanviettoon liittyviä tuotteita aiotaan myös ostaa, kuten leluja, elektroniikkaa, musiikkia ja urheilu- ja harrastusvälineitä.

– Kosmetiikkahankinnoissa kuluttajat selvästi odottavat joulun jälkeisiä alennusmyyntejä. Mielenkiintoista on, että kuluttajat aikovat panostaa sisustukseen ja taloustavaroiden hankkimiseen alennusmyynneistä, Kurjenoja toteaa.

Liitetiedostot:

Joulukauppa 2009 – Kuluttajakysely