Ensi vuonna kasvu hiljenee ja epävarmuudet lisääntyvät.

Kaupan liiton piirissä olevien yritysten arvonlisäveroton myynti vuonna 2008 noussee lähes 57 miljardiin euroon, kun se vuotta aiemmin oli noin 54 miljardia euroa. Vähittäiskaupan osuus myynnistä oli 56 prosenttia. Myynnin kasvu kehittyi tammi-elokuussa seuraavasti:

MYYNTI 1-8/2008

• Vähittäiskauppa (ilman autokauppaa) + 6,4 %
  • Autojen vähittäiskauppa + 3 %
  • Kulutustavaratukkukauppa + 2,3 %
  • Tekninen kauppa + 8,3 %
  • Autojen tukkukauppa + 2 %

Selkein syy vähittäiskaupan vahvaan myynnin arvon kasvuun on elintarvikkeiden maailmanlaajuinen hintakehitys. Tukkukaupan myynti ilman autokauppaa kasvoi tammi-elokuussa 4,2 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Loppuvuoden ja vuoden 2009 näkymät myönteiset finanssikriisistä huolimatta

Vähittäiskaupassa odotetaan kuluvasta vuodesta vuosituhannen parasta myynnin arvon kasvulla mitattuna. Tukkukaupalle vuodesta 2008 on tulossa on neljästoista peräkkäinen kasvuvuosi. Myös vuodesta 2009 on tulossa hyvä, vaikka myynnin kehityksen ennakointia leimaa hienoinen kasvuodotusten heikkeneminen.

MYYNTIENNUSTE VUODELLE 2008

• Vähittäiskauppa + 5,5 % (ilman autokauppaa)
  • Tukkukauppa + 4 % (ilman autokauppaa)

MYYNTIENNUSTE VUODELLE 2009

• Vähittäiskauppa + 3 % (ilman autokauppaa)
  • Tukkukauppa + 1 % (ilman autokauppaa)
  • Autojen vähittäiskauppa - 3-5 %

Kerätyt arviot perustuvat syyskuun lopun tilanteeseen, jolloin finanssimarkkinoiden turbulenssi ei ollut yhtä väkevä uutinen kuin tänään. Kuluttajien luottamusta tulisikin tässä tilanteessa erityisesti vahvistaa muun muassa oikea-aikaisin veroratkaisuin.

Teknisen tukkukaupan myynnin kehitys heikkenee ensi vuonna

Teknisen tukkukaupan myynnin kasvu oli edelleen varsin ripeää, erityisesti teknologiateollisuuteen ja rakentamiseen liittyvillä toimialoilla. Voimakkainta kasvu oli rakennusalan koneiden ja laitteiden myynnissä, +31 %. Sekä rakennuslupien että aloitusten määrän selkeä lasku heikentää kuitenkin alan näkymiä tulevaisuudessa. Myynnin kasvu jatkuu kohtalaisena vuoden 2008 ajan. Tilanteen heikkeneminen alkaa selkeämmin näkyä vuonna 2009, jolloin myynnin kehitys jäänee selvästi viime vuosien kehitystä heikommaksi.

Lisätietoja:
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala, juhani.pekkala@suomenkauppa.fi, p.0400419560 ja asiamies Matti Räisänen, matti.raisanen@suomenkauppa.fi, p.0503571959. Tiedotustilaisuuden materiaalit löytyvät osoitteesta www.suomenkauppa.fi.

Suomen Kaupan Liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa. Kauppa työllistää runsaat 280 000 palkansaajaa Suomessa; sen osuus työllisistä on 13 %. Suomen Kaupan Liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa.