Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Tiina Oksala kritisoi sunnuntaina Ylen uutisissa, että jatkuvat alennusmyynnit pilaavat kausialennusmyynnit ja kaupat joutuvat myymään tappiolla tuotteitaan.

Kaupan liiton asiamiehen Matti Räisäsen mukaan alennusmyynnit eivät ole ongelma alalle, vaikka keskustelua asiasta käydään joka vuosi.

"Alennusmyyntien tilanne on pysynyt melko ennallaan. Nyt aloitus aikaistui parilla päivällä enimmäkseen kesävaatteissa, joiden myyntiä kylmä sää vähensi, Räisänen sanoo Kauppalehden haastattelussa.

Nyt Kuluttajaviraston ja Kaupan liiton yhteinen ohjeistus rajaa alennusmyynnit kolmeen kuukauteen vuodessa ja yhtämittaisen keston kahteen kuukauteen. Räisäsen mielestä tarvetta alennuskampanjoiden lisäsääntelyyn ei ole. Yritysten välinen kilpailu pitää huolen valvonnasta ja rikkeet käsitellään markkinatuomioistuimessa.

Alennusmyyntituotteet ovat Räisäsen mukaan kuitenkin vain pieni osa kaupan valikoimista eikä kauppa kampanjoi tappiokseen.