Alkoholilain muutos kasvatti alkoholin myyntiä vuonna 2018 hyvin maltillisesti. Keskiolut on edelleen suosituin alkoholijuoma, vaikka sen myynti laski viime vuonna.

Alkoholin vähittäiskulutuksen ennakoidaan kasvaneen vuonna 2018 litroissa prosentin ja absoluuttisena alkoholina mitattuna 0,5 prosenttia. Vähittäiskulutus sisältää Alkon ja päivittäistavarakaupan myynnin sekä matkustajatuonnin.

Taloustutkimus teki selvityksen Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta.

Lonkeroiden myynti nousi, keskioluen laski

Eniten nousi vahvojen long drink -juomien myynti. Niitä sai Suomessa ennen vuoden 2018 alkua vain Alkoista. Lakiuudistuksen jälkeen kaupoissa on saanut myydä korkeintaan 5,5 % vahvuisia juomia, kuten vahvoja long drink -juomia ja IV-oluita.

Keskiolut on pitänyt asemansa kuluttajien suosikkijuomana, vaikka keskioluen vähittäismyynti laski 7 %. IV-oluiden osuus päivittäistavarakauppojen oluiden myynnistä kipusi noin 9 prosenttiin. Kokonaisuudessaan oluita myytiin litroissa hieman vähemmän kuin vuonna 2017.

Myös siiderien vähittäismyynti laski 7 %.

 

Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Pasi Holm esitteli selvityksen tuloksia lehdistötilaisuudessa 21.2.

Hellekesä janotti

Viime kesä oli helteinen, ja se näkyi juomien vähittäismyynnissä. Touko, heinä- ja elokuussa alkoholijuomia myytiin vähittäiskaupoista poikkeuksellisen paljon. Myynti kasvoi vuoden 2017 vastaaviin kuukausiin verrattuna peräti 15 %. Kesäkuu 2018 oli viileämpi, ja silloin vähittäiskauppojen alkoholimyynti laski 4 %.

Sama säätä mukaileva kehitys näkyi myös virvoitusjuomissa ja vesissä. Kesällä 2018 virvoitusjuomien myynti nousi 20 % edelliskesästä, ja vesien 40 %.

 ”Säällä oli poikkeuksellisen suuri vaikutus alkoholin vähittäismyyntiin vuonna 2018. Sen voi sanoa vaikuttaneen enemmän kuin laki- ja veromuutokset. Jos esimerkiksi tammi–lokakuun tilastoista poistaa helteisimmät kuukaudet eli touko- ja heinäkuun, alkoholijuomien vähittäismyynti väheni litroissa 1,9 prosenttia ja absoluuttilitroissa 1,4 prosenttia”, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.

Hinnat laskivat, mutta vähemmän kuin arvioitiin

Myös alkoholiveroja korotettiin 2018 alussa. Valtion alkoholiveroista saamat tuotot kasvavat noin 150 miljoonalla eurolla vuodesta 2017. Alkoholiverojen korotuksen tavoitteena oli saada 100 miljoonaa euroa lisätuloja.

Päivittäistavarakauppojen valikoimiin tulleiden alkoholijuomien hinnat laskivat vuonna 2018, mutta ennakoitua vähemmän. IV-oluiden keskihinta on laskenut päivittäistavarakaupassa 7 %. Laskua on 13 %, kun alkoholiveron korotus jätetään huomiotta. Suurimmillaan päivittäistavarakaupan ketjujen tarjoushinnat nelosoluissa ovat olleet yli 30 % edullisempia Alkoon verrattuna.

Matkustajatuonti väheni

Taloustutkimuksen arvion mukaan matkustajatuonti väheni litroissa mitattuna noin 5 %, absoluuttisena alkoholina mitattuna 1,5 %. Tuonti väheni varsinkin vuoden 2018 alkupuolella – vuoden loppua kohti se kääntyi taas kasvuun Taloustutkimuksen arvion mukaan.

Taloustutkimus seurasi alkoholin vähittäiskaupan kehitystä Alkon ja päivittäistavarakauppojen myyntitietojen, Tilastokeskuksen, Valviran alkoholin kulutustilastojen sekä THL:n ja TAK Oy:n matkustajatuontia koskevien tietojen perusteella.

Pääkuva: 123RF