Valtion viinatehdas Altia ilmoitti aloittavansa uudet yt-neuvottelut. Yhtiön mukaan muutosten arvioidaan vievän Suomesta enintään 20 työpaikkaa.

Altian toimitusjohtajan Antti Pankakosken mukaan muutoksilla tavoitellaan 10 miljoonan euron vuotuisia säästöjä.
"Mahdolliset henkilöstövaikutukset ovat valitettavia, mutta toimintamallia ja organisaatiota on uudistettava, jotta voimme rakentaa yhä joustavamman ja tehokkaamman Altian", Pankakoski sanoo tiedotteessa.

Alkon myynti laskussa

Kuluvan vuoden tammi-elokuussa viinojen, vodkien ja muiden väkevien myynti laski Alkossa reilut 6 prosenttia. Samana aikana alkoholijuomien litramääräinen matkustajatuonti lisääntyi 25 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Hieman yli puolet eli 54 prosenttia kaikesta matkustajien maahan tuomasta alkoholista tuodaan Suomeen väkevinä alkoholijuomina. Väkevien alkoholijuomien ja niinsanottujen välituotteiden matkustajatuonti on jo lähes 40 prosenttia Alkon vastaavien tuotteiden myynnistä. Samanaikaisesti päivittäistavarakauppa on ohittanut Alkon Suomen suurimpana alkoholikauppiaana ja matkustajatuonti on ohittanut ravintolamyynnin. Veronkorotukset ovat muuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymistä niin, että monopolin kautta suomalainen kuluttaja ostaa enää 35 prosenttia alkoholin kokonaismyynnistä.

Kotimaisen ohran käyttö vähentynyt

Altian Koskenkorvan tehtaalla käyttämä ohramäärä on vähentynyt vuonna 2007 käytetystä 190 miljoonasta ohrakilosta kuluvan vuoden ennustettuun 114 miljoonaan kiloon. Tämä merkitsee keskimäärin 50 viljahehtaarin tiloina yli 400 viljatilan myynnin menetystä.
Käytetyn ohramäärän vähenemiseen on vaikuttanut Alkon myynnin väheneminen veronkorotuksista johtuen, väkevän alkoholin viennin väheneminen sekä paperiteollisuuden käyttämän tärkkelyksen kysynnän lasku.

Lue aikaisemmin aiheesta julkaistut uutiset:
Alkoholin matkustajatuonti lisääntynyt merkittävästi 23.9.2009
Lehdistötiedote: Alkoholiveron korotus ohjaa kulutusta Viroon 21.9.2009