Kaupan ala on ollut kovassa myllerryksessä viime vuosina. Sitkeän taloustaantuman lisäksi alaa on ravistellut verkkokaupan kasvu. Tuoreen tutkimuksen mukaan vähittäiskaupan johtajat kuitenkin näkevät, että lopulta tärkeintä on kunnossa olevat perusasiat: keskiössä on asiakkaiden palvelu.

Kaupan alan ammattilaiset ovat pitkälti yksimielisiä siitä, että kaupan alaa koskevassa keskustelussa yleinen kansantalouden kehitys on usein sivuutettu ja syyksi alan vaikeaan tilanteeseen on helposti nähty se, että suomalaiskaupat olisivat jääneet ulkomaisen verkkokaupan jyräämiksi. Tämä käy ilmi digitaalisen liiketoiminnan konsulttiyrityksen Solitan julkaisemasta tuoreesta vähittäiskaupan tulevaisuutta haarukoivasta tutkimuksesta.

Tutkimusta varten haastateltiin 27 ylemmän johdon edustajaa sekä suomalaisista että ulkomaisista ketjuista, muun muassa Gigantista, Ruokakeskosta, Lidlistä, SOK:sta, Stockmannilta, Suomen Lähikaupasta, Rautakeskosta, Expertistä, Clas Ohlsonilta, IKEA:sta ja XXL:stä.

Tutkimuksen mukaan kauppaa tällä hetkellä jäytävät vaikeudet johtuvat kuitenkin monen tekijän yhteisvaikutuksesta, johon osansa ovat tuoneet taloustaantuman ja digitaalisen kehityksen lisäksi muun muassa kuluttajien luottamuksen heikentyminen, kuluttamisen eriytyminen ja Venäjän kriisin vaikutukset.

Keskustelussa on jäänyt myös huomioimatta, että kaikilla kaupan alan yrityksillä ei suinkaan mene huonosti.

Kulutus eriytyy

Yleinen negatiivinen talouskeskustelu on heijastunut kuluttajien luottamuksen heikentymisenä ja kulutuksen vähentymisenä. Näkyvää on ollut myös hinnan merkityksen korostuminen.

Toisaalta kulutus kuitenkin jakautuu entistä enemmän, mikä näkyy kansainvälisesti esimerkiksi kalliimpien luksustuotteiden myynnin kasvuna, mutta myös halpaketjujen kasvuna.

Suomessa etenkin ruokakeskustelu on kuitenkin nostanut keskusteluun arvot hinnan lisäksi. Hyvä palvelu ja tuotteiden vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja monelle.

Digitaalisuus ei vain verkkokauppaa

Tutkimuksen tehnyt Arhi Kivilahti Solitalta huomautti tutkimuksen julkistamistilaisuudessa, että vaikka verkkokaupasta puhutaan paljon, on se vielä melko pientä. Verkko onkin vielä ensisijaisesti tiedonhakukanava ja toissijaisesti kaupan kanava.

”Kauppa muuttuu asiakkaiden tahdissa. Se on tasapainoilua edelläkävijöiden ja hitaiden omaksujien välillä”, Kivilahti sanoo.

Kauppa on kuitenkin digitalisoitunut vahvasti. Verkkokaupan ohella digitalisoituvat kaupan taustajärjestelmät, logistiikka, markkinointi ja uudet asiakaspalvelutavat sekä asiakashallintajärjestelmät.

Kivilahti myös totesi, että vaikka satsaukset verkkoon ovat tärkeitä, ei pidä unohtaa myymälöiden kehittämistä.

Hitaasta heräämisestä verkkoaikaan on syytetty etenkin perinteisiä tavarataloketjuja. Usein on povattu jopa koko toimialan hiipumista. Tutkimuksen julkistamistilaisuudessa puhunut Stockmannin entinen toimitusjohtaja Hannu Penttilä kertoo pohtineensa jo 1980-luvulla kansainvälisten kollegojen kanssa, onko tavarataloilla tulevaisuutta. Penttilä on kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että tavaratalokonsepti säilyy vahvana, sillä perusasiat eivät muutu mihinkään.

Myös tutkimuksessa huomautetaan, että kaupan digimurroksesta keskusteltaessa on päässyt unohtumaan, että lopulta kaupan alalla ihmiset palvelevat edelleen ihmisiä.

"Kun kaupan perusasiat, taustajärjestelmät sekä organisaatiot ovat kunnossa, asiakas kokee olevansa arvostettu. Myös henkilökunta kaipaa arvostuksen tunnetta. Keskinäisen arvostuksen kautta on mahdollista rakentaa kaupan tärkeintä valuuttaa, luottamusta", tutkimuksessa todetaan.

Osana tutkimusta listattiin 12 teesiä kaupan tulevaisuuden menestyseväiksi.

Kaupan tulevaisuuden 12 teesiä

Ymmärrä muutoksen luonne ja merkitys omaan liiketoimintaan

Pienempiä ja päättäväisempiä askelia suurten kertapäätösten sijaan

Pysy liikkeessä ja rohkeana

Tieto on digitaalisuuden ydin

Anna uuden ajan osaajille rohkeasti vastuuta

Varmista vahvat perusteet

Hio konsepti johdonmukaiseksi jokaisessa kohtaamispisteessä

Ole läsnä asiakkaasi arjen kaikissa tilanteissa

Kansainvälisyyttä liiketoimintaan ja osaamiseen

Panosta tutkimus- ja kehitystoimintaan, itse ja yhteistyössä

Osallistu aktiivisesti julkiseen keskusteluun

Satsaa myymälöihin sekä tilaa ja nouda -malliin

Solitan Vähittäiskaupan trendit ja tulevaisuus 2015 -tutkimus ja 12 teesiä löytyvä täältä.