Lama on muuttanut kuluttajien ostotottumuksia niin paljon, että kolme neljäsosaa kuluttajista jättäisi tuotteen ostamatta mikäli saavat huonoa asiakapalvelua.

Englantilainen tutkimusyhtiö BDO Stoy Haywardin mukaan brittikauppiaiden on nostettava asiakaspalvelun tasoaan tai muuten ne menettävät asiakkaansa. 71 prosenttia kuluttajista äänestäisi jaloillaan ja etsisivät tuotteen muualta, mikäli he kohtaavat huonoa asiakapalvelua. Melkein puolet shoppailijoista kertoi odotustensa nousseen laman vuoksi.

Tutkimus osoitti, että niinkutsuttujen herkkien kuluttajien lisääntyminen merkitsee kaupoille keskittymistä liikkeidensä ja henkilökuntansa tasoon.

BDO Stoy Haywardin partneri Don Williams kertoo, että herkät kuluttajat ovat tiedostavampia ja lukuisten vaihtoehtojen keskellä.
"Kauppiaiden tulisi olla varuillaan, sillä 74 prosenttia heidän asiakkaistaan jättäisivät tuotteet hyllyyn mikäli heitä palvellaan kehnosti. Nykyisessä taloustilanteessa tätä asiaa ei tulisi jättää huomiotta", Williams sanoo.

Esimerkiksi pukuhuoneiden puute, jonottaminen ja tuotteiden loppuminen ovat asioita, joita kuluttajat eivät toivo.