Autoalan nykynäkymät sekä tulevat haasteet ja mahdollisuudet puhututtivat tänään Autoalan Vuosimarkkinat 2010 -seminaarissa Helsingissä. Autoalan Keskusliiton (AKL ry) puheenjohtaja Pekka Helander totesi avauspuheessaan, että autokauppiailla on hämmästyttävä kyky selvitä taantumasta, mikä näkyi jo 1990-luvun alussa alan ollessa mittavan rakennemuutoksen kourissa.

”Vaikka kulut ovat nousseet ja tulokset heikentyneet viimeisten viiden vuoden aikana, alalla ei silti ole käyty merkittävästi YT-neuvotteluja tai lomautettu henkilöstöä. Myöskään konkurssiaaltoa ei ole ollut eikä ole näkyvissä” sanoo Pekka Helander. Hän uskoo edellisen taantuman opettaneen autokauppiaille sen, että nousukauden alkaessa ammattitaitoisen henkilöstön löytäminen on hankalaa. Lisäksi mekaanikkojen ja automyyjien merkkikoulutus on kallista, joten heistä kannattaa pitää kiinni mahdollisuuksien mukaan.

Ensi vuonna myydään 93 000 uutta autoa

TNS Gallup Automotiven tekemän tutkimuksen mukaan henkilöautojen kysyntäennuste vuodelle 2010 on 93 000 uutta henkilöautoa. Tämä kertoo siitä, että uusien autojen kauppa elpyy vähitellen. Kysyntäennustetta tukevat mm. uusien autojen tilauskantojen nousu alkusyksystä, rahoitusmarkkinoiden normalisoituminen sekä kuluttajien luottamuksen kasvu oman talouden hallintaan. Myös alhainen korkotaso ja välirahan kasvun pysähtyminen laskevat uuden auton hankinnan kynnystä.

Valoa tunnelin päässä

AKL:n toimitusjohtaja, liikenneneuvos Pentti Rantala pohti puheenvuorossaan alan tulevaisuudennäkymiä. Ala on ollut viime aikoina jatkuvassa myllerryksessä, mutta Rantalan mukaan pelisäännöt alkavat hiljalleen olla tiedossa.

Voimassaoleva ryhmäpoikkeusasetus päättyy ensi vuonna. Rantala uskoo, että uusi ryhmäpoikkeusasetus ei kuitenkaan aiheuta dramaattisia muutoksia kotimaiselle autokaupalle. Rantalan mukaan sen tulisi olla voimassa vähintään kymmenen vuotta, mikä toisi vakautta alan sopimuksiin.

Ympäristöasioiden ja erityisesti CO2-päästöjen merkitys tulevat korostumaan entisestään autoilun verotuksessa. Auto- ja ajoneuvoverotuksen suuret rakenteelliset muutokset on kuitenkin tehty, ja Rantala uskookin, että jatkuvat spekuloinnit verotusmuutoksista loppuvat ja autokauppiaat voivat keskittyä tulevaisuudessa siihen minkä osaavat parhaiten, eli autojen kauppaan ja huoltotoimintaan.