Kesko on rekrytoinut keväästä lähtien taloon nimekkäitä digiosaajia. Digitaalisuus on Keskossa ajattelutavan muutos, joka koskee kaikkia työntekijöitä, ei vain kourallista asiantuntijoita, sanoo Keskon digijohtaja Anni Ronkainen.
Anni Ronkainen palkattiin Keskoon digijohtajaksi viime keväänä. kuva: Kesko

Anni Ronkainen, entinen Googlen Suomen maajohtaja, aloitti Keskon digijohtajana (chief digital officer) huhtikuussa. Verkkokaupan osaaja Arhi Kivilahti siirtyi Solitalta Keskon digitaalisten palvelujen kehitysjohtajaksi lokakuussa. Marraskuun puolivälissä Keskon it-kehitysjohtajana (chief information officer) aloitti Kalle Alppi, joka tuli Roviolta.

Ronkainen on koko Keskon liiketoiminnan ytimessä. Hän vastaa Keskon liiketoiminnan kehityksestä, digitaalisesta liiketoimintaympäristöstä ja markkinoinnista. Alppi raportoi tietohallintojohtajalle ja vetää uutta digitaalisten palvelujen kehittämiseen keskittyvää tiimiä. Kivilahti taas toimii organisatorisesti päivittäistavarakaupan puolella. Onko Keskon eri liiketoiminta-alueilla siis omat digijoukkonsa?

”Sekä on että ei ole. Toimimme Keskon strategian mukaisesti entistä enemmän yhtenäisenä yhtiönä. Siten pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä paremmat palvelut ja toimimaan tehokkaammin. Vahvistamme myös liiketoimintoja digipuolella, että pystymme huomioimaan paremmin eri liiketoiminta-alueiden erityistarpeet”, Ronkainen kertoo.

Lisää huippuosaajia rekrytoidaan tulevaisuudessa

Ronkaisen mukaan on mahdotonta sanoa, paljonko keskolaisia työskentelee digitaalisten palvelujen kehittämisessä.

”Keskolaiset osallistuvat hyvin laajasti asiakkaille tarjottavien uusien palvelujen kehitykseen eri rooleissa. Haluan korostaa, että digitaalisuus ei ole vain muutamien asiantuntijoiden asia. Se on laajempi ajattelutavan muutos, joka koskee ihan jokaista työntekijää.”

”K-ryhmässä on jo nyt paljon digiosaamista, mutta aiomme myös rekrytoida lisää huippuosaajia. Lisäksi digikehitystä tehdään verkostoyhteistyössä talon ulkopuolisten kumppanien kanssa.”

Digipalvelut: paljon muuta kuin verkkokauppaa

K-ryhmän keväällä julkaistussa strategiassa puhutaan ”alan parhaiden digitaalisten palveluiden rakentamisesta”. Ronkaisen mukaan se voi mitä tahansa, mikä helpottaa asiakkaan arkea.

”Olipa sitten kyse ruuanlaitosta, ostoslistan suunnittelusta, kylpyhuoneremontista tai auton huoltamisesta.”

Joka tapauksessa digipalvelut ovat paljon muuta kuin vain verkkokauppaa. Hyvät digipalvelut ovat ennen kaikkea entistä henkilökohtaisempia.

”Digipalveluista tulee juuri kunkin asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä. Kuluttajat valitsevat, mitä palveluista he käyttävät, missä, milloin ja miten he asioivat.”

”Meidän on siis pystyttävä vastaamaan muuttuviin tarpeisiin. Digitaaliset kanavat sekoittuvat tulevaisuudessa muihin palveluihin niin paljon, että asiakas ei enää edes ajattele niitä erillisinä.”

Asiakkaiden käyttäytymisen muutoksiin reagoitava rivakasti

Anni Ronkaisen mielestä suomalaisetkin kaupan alan toimijat ovat heränneet muutokseen. Hyviä digipalveluita on tullut saataville. Esimerkiksi hän nostaa K-ruoka-sovelluksen, jonka Kesko lanseerasi tänä syksynä.

”Ja maailmalta löytyy kaupan alan toimijoita, kuten Amazon, jotka ovat hyvin pitkällä erinomaisen asiakaskokemuksen rakentamisessa.”

Asiakkaiden ajasta ja rahasta kilpailevat kuitenkin myös muut toimialat.

”Siksi meidän on tunnistettava asiakkaiden käyttäytymisessä tapahtuvat muutokset ja reagoitava nopeasti. Kehitys on digimaailmassa niin vauhdikasta, että kaupan alankin palvelut voivat olla jo muutaman vuoden kuluttua jotain ihan muuta.”