Family Dollar, Dollar General ja Dollar Tree -nimiset yritykset ovat talouden taantuessa kasvattaneet myyntiään, samalla kun moni muu vähittäistavarakauppa on joutunut sulkemaan ovensa.

Talouden taantuma on tehnyt yhdysvaltalaisista halpahalliketjuista suosittuja. Halpahallien liikeidea perustuu ajatukselle, että suurin osa tai kaikki myynnissä olevista tuotteista maksaa yhden dollarin.

Halpahallien suosio perustuu edullisten hintojen lisäksi myös pienempiin liiketiloihin. Moni kuluttaja kertoi New York Timesille tekevänsä mielellään päivittäiset ostoksensa pienemmissä kaupoissa, jossa tuotteet löytyvät helposti ja nopeasti ja käytävät eivät ole niin ruuhkaisia.

Halpahallit suunnittelevat avaavansa satoja uusia liikkeitä tänä vuonna. Family Dollar kertoo avaavansa tänä vuonna 200, Dollar Tree 235 ja Dollar General jopa 450 uutta liikettä. Liikkeiden myynti on myös kasvanut alkuvuodesta. Esimerkiksi Dollar Generalin myynti kasvoi loppuvuodesta 9,4 prosenttia ja Family Dollarin 6,4 prosenttia vuoden takaisiin lukuihin verrattuna.

Aiheesta uutisoi New York Times.