Kauppiaat eivät ole innoissaan julkisuudessa esitetystä ideasta merkitä hyvin tai huonosti elintarvikevalvontaa hoitaneet yritykset häpeä- tai hymytarralla.

Viime päivinä noussut keskustelu pilaantuneen lihan ja kalan myynnistä tuoreena on ihmetyttänyt kaupan alan toimijoita, sillä elintarvikevalvonnan hoitaminen hyvin on kauppiaiden kunnia-asia.

Elintarviketurvallisuusviraston Evira on pohtinut ruokakauppojen laatumerkitsemistä ns. häpeätarroilla. Evirassa on mietitty, miten elintarvikkeiden valvonnasta voitaisiin tehdä julkisempaa kuin nykyisin.

K-Supermarket Runosmäen kauppias Mikko Huhtanen on ehdottomasti sitä mieltä, että häpeätarra on huono ratkaisu puutteiden merkitsemiseksi.
"Häpeätarra korostaa musta-valkoista ajattelua. Lihan myynti on koko kaupan myynnistä vain 5 prosenttia, ja sen perusteella ei saisi leimata koko kauppaa", Huhtanen sanoo.
"Tarra kaupan ovessa on julma ratkaisu. Sen voisi sijoittaa korkeintaan lihatiskille."

Omavalvonta pitkäjänteistä työtä

Kauppa on jo vuosia kehittänyt elintarvikemyynnin omavalvontaa hyvässä yhteistyössä valvontaviranomaisten, kuten Eviran ja paikallisten terveystarkastajien kanssa. Omavalvonta liittyy kaupan laatutyöhön, jonka avulla kauppa pyrkii hoitamaan hyvin päivittäiset asiakaskontaktit.

"Elintarvikevalvonta on pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista työtä, joka kattaa kaikki tuoteryhmät", kertoo Turussa kauppaansa pyörittävä Huhtanen.
"Kauppiaalle tärkeä yhteistyökumppani on kaupungin terveystarkastajat, jotka on viime päivien keskusteluissa unohdettu. Meillä on ammattitaitoiset tarkastajat ja hyvää yhteistyötä, mutta tarkastajien käynnit ovat harventuneet kun resurssit ovat tiukat."

Patelan Valintatalon myymäläpäällikkö Eila Kosamo suhtautuu ajatukseen häpeätarrasta kahtiajakoisena asiana. Valintataloa-ketjua tarra palvelisi, koska kaupoilla ei ole omia lihatiskejä. Mutta Kosamo epäilee, miten valvonta suoritettaisiin ja millä kriteereillä.

Lihamestarit tarkkoina lihan laadun kanssa
Kosamo kertoo, että kaupan alalla koetaan kunnia-asiaksi, että lihatiski ja myös muut kaupan osastot ovat kunnossa.
"Pitkän urani aikana ei ole kertaakaan tullut vastaan, että vanhentuneen lihan kanssa keploteltaisiin. Olen aina työskennellyt ammattitaitoisten lihamestarien kanssa", Kosamo sanoo.

"Päinvastoin lihamestarit ovat olleet todella tarkkoja lihan laadusta. Tavara on palautunut lihafirmoille heti, jos laatu tai leikko on ollut huonompaa."
Oulussa Valintatalossa työskentelevä Kosamo sanoo, että ajatus vanhentuneen lihan myymisestä tuoreena on ihan käsittämätön.

Kauppias Huhtanen vinkkaa asikkaalle, että jos hän haluaa varmistua lihan tuoreudesta, niin kannattaa ostaa suurtuottajien pakkaamia tuotteita.
"Isoilla valmistajilla on omat eläinlääkärinsä varmistamassa lihaerien laatua. Ei tarvitse kauppiaankaan valvoa öitään, ja miettiä onko liha varmasti tuoretta."

Lue myös:
PTY: Kuluttajan luottamus on kaupalle tärkeintä 24.8.2009
Kauppablogi: Ensin asia tutkitaan ennen kuin miestä hutkitaan 26.8.2009