Kaupan alan tutkimusyhtiön Planet Retailin asiantuntija on listannut kansainvälistä ruokakauppaa myllertäviä trendejä. Globaalilla lamalla on ollut vaikutuksia ruokakauppaankin, vaikkakin vaikutukset ovat olleet pienemmät kuin muussa kaupassa. Ruokakaupat ovat reagoineet lamaan pääasiassa kahdella tavalla:

1. halpaketjuja on vahvistettu, halpamerkkivalikoimaa kasvatettu ja tarjousmainontaan panostettu
2. kustannuksia on leikattu, kasvua supistettu ja henkilökuntaa vähennetty

Planet Retail ennustaa seuraavien vuosien aikana suurimman 30 ruokakauppayhtiön kasvattavan vuosittaista myyntiään noin viiden prosentin vauhdilla verrattuna edellisvuosien yli kymmenen prosentin kasvuvauhtiin.
Yksi voittajakonsepti on halpaketjut, joita kehittävät vahvasti muun muassa Aldi ja Schwarz Group.

Halpamyymälät menestyvät tutkimusyhtiön mukaan sekä länsimaissa että kehittyvillä markkinoilla. Myös kauppojen omien halpatuotemerkkien odotetaan jatkavan voittokulkuaan kaikilla markkinoilla.

Halpamyymälöiden lisäksi menestystä povataan pienmyymälöille. Niiden perustaminen sekä ylläpito vaatii kaupalta vähemmän investointeja. Alle 2500 neliömetrin myymälöiden ennustetaan kasvattavan osuuttaan suurten hypermarkettien kustannuksella. Pienmyymälät sopivat hyvin myös sinkkutalouksille, joiden määrä kasvaa entisestään.

Hypermarketeille ennustetaan kasvua kuitenkin edelleen esimerkiksi Kiinassa, kun vähittäiskaupan jätit Auchan, Tesco, Carrefour ja Wal-Mart laajentavat toimintaansa Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Kansainvälistyminen on edelleen iso trendi ruokakaupassa. Intia ja Vietnam ovatkin lupaavia markkinoita suurille ruokajäteille.