Maailmantalouden taantuma on vaikuttanut viimeistään alkuvuonna 2009 myös huonekalukauppaan. Mutta tulevaisuuden näkymät eivät kuitenkaan ole pelkästään synkät.

Huonekalukaupan liikevaihto on ensimmäisellä neljänneksellä ennakkoarvioiden mukaan laskenut keskimäärin 10 % edellisvuoteen verrattuna, eikä huhtikuu tuonut tilanteeseen suurta muutosta.

Liikevaihdon laskuun huhtikuussa on myös syynä pääsiäisen ajoittuminen tälle kuulle. Pääsiäinen ja vappu vähensivät huhtikuusta useita ostopäiviä, mikä näkyy selvästi huonekaluliikkeiden myynnissä. Huonekaluliikkeiden kävijämäärät ovat olleet alkuvuonna laskussa.

Huonekaluala odottaa taantuman vauhdittavan toimintojen tehostamista yrityksissä. Toimipaikkojen uusperustantaa ei myöskään tehdä viime vuosien tahtiin. Haasteiden lisäksi varsinkin kesäkuukausille on myös positiivisia odotuksia. Kuluttajat vähentävät taantuman aikana ulkomaanmatkailuaan ja panostavat enemmän kotimaassa matkailuun.

Kesäkalusteiden myynnin odotetaan kehittyvän rauhallisesti. Viime vuosina kesäkalusteiden myynti on kasvanut rajusti, mutta taloustaantuman odotetaan hidastavan kasvua hieman. Kesäkalusteiden myynti vastaa vuoden kokonaismyynnistä huonekalukaupoissa n. 5-15 prosenttia. Myynnin odotetaan kuitenkin kasvavan, sillä yhä enemmän ostetaan kalliimpia piha- ja puutarhakalusteita.

Siirtymä pois kertakäyttökulttuurista näkyy myös huonekalupuolella. Kesän 2009 pihakalusteissa suositaan tuttuja materiaaleja polyrottinkia ja alumiinia. Polyrottingin suosiota on lisännyt sen säänkestävyys, kaiken kaikkiaan kuluttajat arvostavat helppohoitoisia ja myös keveitä pihakalusteita.

– Selvästi ollaan menossa siihen suuntaan, mutta tällä hetkellä se on ehkä vielä enemmän juhlapuheissa ja trendinä. Kyllä yhä mainostetaan huonekaluja ennen kaikkea hinnalla, toteaa Arja Tammi Suomen Huonekalukaupan liitosta.

– Kyllä kuluttajat kuitenkin pohtivat entistä enemmän erilaisten asioiden vaikutuksia ympäristöön.

Huonekalukaupan tilastot, löytyvät pdf-muodossa Suomen huonekalukaupan liiton sivuilta.