Aasia suurimpaan ruokabazaariin, Delhin Azadpur Mandiin tulee joka päivä yli 5000 kuorma-autollista hedelmiä ja vihanneksia. Tuotteet jakaantuvat lukemattomille vähittäismyyjille, jotka toimittavat niitä jopa asiakkaiden kotioville asti.

Intialainen ruokajakelu on kuitenkin tehotonta. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 40 prosenttia tuotteista pilaantuu kuljetuksen aikana. Erityisesti tuotteiden pakkaaminen ja purkaminen käsin vahingoittaa elintarvikkeita.

Australian suurille vähittäiskauppiaille kuten Woolworthille Intian suunnattomat ja kehittymättömät elintarvikemarkkinat tarjoavat huikeita mahdollisuuksia. Toistaiseksi vain 1,5 prosenttia kaikesta elintarvikemyynnistä Intiassa tapahtuu länsimaalaistyylissä supermarketeissa.

Maassa on kuitenkin rajoitettu tiukasti ulkomaalaisten pelureiden tuloa yli miljardin ihmisen markkinoille. Ainoastaan yhden brändin kaupat kuten Nike, Sony ja Marks & Spencer ovat voineet avata omia myymälöitään maassa.

Monen merkin myyjiltä kuten australialaiselta Woolworthilta on kielletty suorat investoinnit kivijalkamyymälöihin, vaikka ne voivat toimia tukkumyynnissä. Woolworth onkin kasvattanut tällä puolella liiketoimintaansa ja yhtiöllä on nyt Intiassa jo 90 työntekijää. Myös Wal-Martilla ja Tescolla on tukkuritoimintaa Intiassa.

Intian vähittäiskaupan arvo 300 miljardin euron luokkaa ja markkinoiden ennustetaan yli kaksinkertaistuvan vuoteen 2015 mennessä ja nelinkertaistuvan 2025 mennessä. Lamasta huolimatta Intian vähittäiskauppa kasvaakin vuosittain 15 prosentin vauhtia.

Intian on ennustettu höllentävän kaupan esteitä ulkomaalaisille yrityksille mahdollisesti lähivuosina. Tällainen kehitys takaisi kaupan kansainvälisille pelureille huiketa mahdollisuuksia.