Kesko ottaa käyttöön suurrekan Vantaan ja Oulun alueen välisiin päivittäistavarakuljetuksiin. Jättirekalla voidaan kuljettaa jopa kaksinkertainen määrä rullakoita normaaliin yhdistelmärekkaan verrattuna.

Keskon ekorekaksi kutsumalla suurella rekalla kuljetetaan lämpötilasäädeltyjä elintarvikkeita. Se parantaa kuljetusten tehokkuutta ja vähentää samalla kuljetusten hiilidioksidipäästöjä.

Suurrekka on 34-metrinen ja painaa täydessä kuormassa 90 tonnia. Perinteinen täysperävaunurekka ja sitä suurempia moduulirekka saavat olla korkeintaan 22−25 metriä pitkä ja painaa enintään 60 tonnia.

”Ekorekalla saamme vähennettyä jopa 600 Vantaan ja Oulun välistä kuljetuskertaa vuodessa”, laskee Ruokakeskon logistiikkayhtiön Keslog Oy:n toimitusjohtaja Mika Salmijärvi.

Kokeiluliikennettä 2019 loppuun

Ekorekka liikennöi Ruokakeskon Vantaalla sijaitsevien keskusvarastojen ja Oulun jakelualueen Kempeleen-terminaalin välillä. Liikennöinti alkaa Trafin määräaikaisella poikkeusluvalla. Kokeilu kestää vuoden 2019 loppuun.

Trafille poikkeuslupa antaa mahdollisuuden testata uudenlaisia ajoneuvoja liikenteessä. Kokeilun avulla halutaan löytää turvallisia ja tehokkaita keinoja parantaa logistista kilpailukykyä.

Logistiikkapanostuksilla voidaan saada aikaan merkittäviä säästöjä. Viranomaisten ylläpitämän Liikkennejärjestelmä.fi-verkkopalvelun mukaan vuonna 2013 teollisuuden ja kaupan logistiikkakustannukset olivat yli 13 prosenttia liikevaihdosta.