Joka neljäs Suomessa tunnistaa EU-ympäristömerkin. Pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsen-merkki, taas on kuvana tuttu lähes yhdeksälle kymmenestä.

EU-ympäristömerkin tunnettuus on lisääntynyt Suomessa tasaisesti. Tuoreen tutkimuksen mukaan merkin tunnistaa suomalaisista nyt 25 prosenttia, kun vielä vuonna 2010 sen tunnisti 15 prosenttia. Joutsenmerkki on suomalaisille kuitenkin selvästi tutumpi. Sen tunnistaa lähes 90 prosenttia. Tutkimuksessa se oli myös yleisin ensimmäisenä mieleen tuleva ympäristömerkki.

Ympäristömerkkien tunnettuutta selvitettiin pohjoismaisessa kuluttajatutkimuksessa tammi-helmikuussa. Suomesta siihen vastasi reilut tuhat täysi-ikäistä. Tutkimus tehtiin yhtä aikaa kaikissa Pohjoismaissa.

EU-ympäristömerkki luotiin vuonna 1992. Viisi vuotta sitten merkin tunnisti Suomessa 15 prosenttia ihmisistä, nyt 25 prosenttia. Merkin tavoitteena on auttaa kuluttajia valitsemaan ympäristöä vähemmän kuormittavia tuotteita ja palveluita.

Merkki ei ole Suomessa levinnyt kovin laajasti käyttöön. Tällä hetkellä se on myönnetty 16 yrityksen tuotteille: useimmiten tekstiilituotteille, maaleilla tai pesuaineille. Koko Euroopassa se löytyy yli 2 000 yrityksen tuotteista tai palveluista. Se on käytössä 31 maassa. Kaikkien EU-maiden lisäksi sitä käytetään Norjassa, Liechtensteinissa ja Islannissa.

Moni tarkistaa, onko tuotteella Joutsenmerkki

Myös yhteispohjoismainen Joutsenmerkki on laajentunut tuotteiden lisäksi palveluihin. 25 vuotta käytössä ollut merkki tunnetaan Suomessa jo melko yleisesti. Yli puolet tutkimuksessa haastatelluista mainitsi sen ensimmäisenä mieleen tulevana ympäristömerkkinä. 88 prosenttia tunnisti sen kuvasta ilman tekstejä.

Ostotilanteessa runsas viidennes vastaajista tarkistaa aina tai usein, onko tuotteella tai palvelulla Joutsenmerkki. Vähintään silloin tällöin asian tarkistaa 65 prosenttia vastaajista.

Sekä Joutsenmerkkiä että EU-ympäristömerkkiä hallinnoi Suomessa Motiva Services Oy. Se tarkistaa, että tuote tai palvelu täyttää merkkien kriteerit.

Lisätietoa ympäristömerkeistä: