Kauppa on laajalla rintamalla mukana Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjassa. Kaupan liitto jatkaa kampanjan asiantuntija- ja toimialakumppanina.

Kauppa on paitsi elinkeinoelämän suurin työllistäjä myös suurin nuorten työllistäjä. Yli 20 prosenttia alle 25-vuotiaista työssäkäyvistä nuorista työskentelee kaupan alalla, ja lisäksi kauppa työllistää kesäisin noin 25 000 nuorta. Kauppa tarjoaa näin monelle nuorelle ensimmäisen kosketuksen työelämään.

Vuoden 2019 Vastuullinen kesäduuni -kampanja on järjestyksessään jo yhdeksäs. Kampanjassa on tällä hetkellä mukana jo lähes 500 yritystä, ja määrän odotetaan kasvavan vielä selvästi. Vuonna 2019 tavoitteena on tarjota 14−29-vuotiaille nuorille yhtensä yli 100 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.

Kesäisin tehdään mainetyötä

Hyvän kesätyökokemuksen tarjoaminen on kaupalle parasta mahdollista mainetyötä. ”Kaupan alan maine työnantajana rakentuu nuorille hyvin käytännönläheisesti kesätyöpaikan arjesta; siitä, kuinka lähiesimies johtaa häntä ja miten työkaverit nuoreen suhtautuvat”, konkretisoi Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala.

Kaupan liiton koulutuspoliittinen asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä korostaa myös työnhakuprosessin merkitystä kaupan maineelle. ”Monelle nuorelle kysymyksessä on ensimmäinen työnhakukokemus. Vaikka nuori ei kesätyöpaikkaa tällä kertaa saisikaan, jo työhaastatteluun pääsy on merkittävä kokemus, josta voi oppia. Onnistunut hakuprosessi luo myönteistä mielikuvaa yrityksestä ja toimialasta.”

Lavikkala muistuttaa, että kesätyön tarjoaminen on tärkeää myös nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. ”Hyvästä kesätyökokemuksesta nuori saa sekä arjen että hyvän työelämän taitoja.”

Kuusi tärkeää periaatetta

Kampanjassa mukana olevalta yritykseltä edellytetään sitoutumista kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka ovat:

  • hyvä hakijakokemus
  • mielekäs työ
  • perehdytys ja ohjaaminen
  • oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus
  • kohtuullinen palkka
  • kirjallisen työsopimus ja työtodistus

Vuoden 2018 kesäduunikampanjaan liittyen teetettiin nuorten keskuudessa kysely. Sen perusteella nuoret toivovat entistä enemmän tietoja tulevasta kesätyöpaikasta jo hakuvaiheessa. ”Tänä vuonna nostamme hakijaviestinnän yhdeksi kampanjan pääteemoista. Myös tavoitteiden asetanta, henkilökohtainen kehittyminen ja merkityksellisyyden toteutuminen ovat nuorille tärkeitä asioita, mutta ne eivät ole aina itsestäänselvyyksiä. Niinpä tarjoamme yrityksille käytännön vinkkejä ja työkaluja erityisesti näihin teemoihin liittyen”, kertoo kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen.

Kaikki kampanjaan osallistuvat työnantajat pääsevät kilpailemaan Vastuullisin kesäduuni -tittelistä. Viime vuonna kaupan alan yrityksistä pärjäsi parhaiten IKEA Suomi, joka vei voiton 1000Plus-sarjassa.

Uutinen IKEA Suomen voitosta löytyy täältä.

Kaupan liitto kannustaa jäsenyrityksiään liittymään mukaan kampanjaan. Voit lukea jäsenuutisen aiheesta täältä.

Vastuullinen kesäduuni on Oikotie työpaikkojen luotsaama kampanja, jonka pääyhteistyökumppaneita ovat EK, Telia, Destia, S-Ryhmä, Kojamo, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ja T-Media.