Lähde: Kesko

Kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan myynnistä voi nousta Suomessa. Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine kertoo Kauppalehdelle, että "osassa Eurooppaa jopa puolet kaupan tuotteista on omia merkkejä. Suomessa kauppojen merkkien osuus voi nousta 20-30 prosenttiin nykyisestä 15 prosentista."

Tutkimusyhtiö AC Nielsenin mukaan 58 prosenttia suomalaisista haluaa ostaa halvempia merkkejä kaupasta. Kun halpamerkit valtaavat hyllyjä, muut elintarvikkeet saattavat joutua jyrän alle.
"Omien tuotteidemme myynti kasvoi viime vuonna kaksinkertaisesti muuhun kehitykseen verrattuna. Kehitys on jatkunut hyvänä tänäkin vuonna", kertoo Ruokakeskon tavarakauppayksikön kaupallinen johtaja Jukka Koivunen.

Kauppojen omien merkkien tuotevalikoima on laajentunut viime vuosina. "Lidlin rantautuminen Suomeen sai muutkin ketjut kehittämään omaa valikoimaansa. Monipuolisuus on tällä hetkellä valttia", painottaa Osmo Laine.

Kauppalehti jatkaa, että alkuperäisbrändien hinnat saattavat nousta halpamerkkien kustannuksella.
"Kun omia halpatuotteita lisätään, merkkibrändeistä joudutaan hakemaan kaupoissa kovempaa katetta. Se ei ole hyvä suunta", Suomen elintarviketyöläisten liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen sanoo.