Kauppojen omien tuotemerkkien tuotteet ovat innovatiivisia ja ajan hermolla uusimpien elintarvikkeiden suuntauksista. Tutkimusyhtiö Mintelin mukaan kauppojen omat tuotemerkit eivät enää haasta suuria brändejä halvalla hinnalla, vaan ensiluokkaisilla ainesosilla ja terveyttä edistävillä ominaisuuksilla.

"Uusien kaupan omien tuotemerkkien lanseeraaminen ei ole pelkästään lisääntynyt, vaan myös tuotekehittely on noussut ennennäkemättömän korkealle", kertoo senior analyst Krista Faron Minteliltä.
"Kauppaketjut eivät vain tyydy tuomaan brändituotteiden halpaversioita markkinoille. Sen sijaan kauppojen omien merkkien tuotteet ovat luovia ja ennakkoluulottomia."

Kauppojen omien tuotemerkkien valikoimiin on ilmestynyt einesruokia, joita markkinoidaan ravintolalaatuisella maulla ja tuoreilla ainesosilla. Lisäksi kaupat ovat panostaneet lounasruokavalikoimiin, koska ihmiset haluavat säästää työpaikkaruokailukuluissaan.

"Valmistajat ymmärtävät, että "arvo" on enemmän kuin vain halpa hinta kaupan omissa tuotemerkeissäkin. Siksi valmistajat ovat kehittäneet kuluttajille uusia tuotteita, jotka edustavat elintarvikkeiden jännittävimpiä suuntauksia", arvelee Krista Faron.

Lama on saanut amerikkalaiset säästämään ruokamenoissaan, joka on lisännyt kauppojen omien tuotemerkkien myyntiä. Yhdysvalloissa omien tuotemerkkien myynti kasvoi 9,3 prosenttia vuonna 2008, kun taas brändituotteiden myynti kasvoi 4,5 prosenttia. Mintelin ennustuksen mukaan omien tuotemerkkien myynti nousee 8,1 prosenttiin vuoden loppuun mennessä.

Lue aikaisemmin aiheesta julkaistut uutiset:
Kaupan merkkejä kohta jopa kolmannes 21.7.2009
Kauppojen omat merkit suosittuja taantumassa 17.7.2009