Jos Euroopassa tehtäisiin niin kuin kiinalaiset tekevät, mobiililaitteilla ostamista voitaisiin lisätä ja tehostaa merkittävästi. Keskeistä ovat ainakin asiakkaan sitouttaminen ja maksamisen helppous. Myös meillä vähälle käytölle jääneitä QR-koodeja kannattaa hyödyntää ainakin, jos tavoittelee kiinalaisasiakkaita.

Mobiilikaupankäynti kasvaa kohisten Kiinassa. Ennusteiden mukaan sen osuus kaikesta verkkokaupankäynnistä Kiinassa on tänä vuonna jo 55 prosenttia. Lähivuosina se näyttäisikin muodostuvan tärkeimmäksi verkkokaupan myyntikanavaksi, kertoo Don Zhao InternetRetailing-verkkolehdessä. Zhao työskentelee Azoya-nimisessä yrityksessä, joka auttaa ulkomaisia yrityksiä pääsemään Kiinan markkinoille.

WeChat-vinkkejä rajuun kilpailutilanteeseen

Kiinassa mobiililaitteilla käytävää verkkokauppaa hallitsevat Alibaban tapaiset jättiläiset. Mobiilisti käytävä kauppa on Kiinassa rajusti kilpailtu markkina, ja kilpailussa pärjätäkseen sikäläisten kauppojen on täytynyt kehittää keinoja, joilla erottautua muista. Mobiililaitteillaan shoppailevat nuoret kiinalaiset kuluttajat ovat teknisesti taitavia mutta nirsoja, ja he odottavat saavansa hyvää palvelua.

Kiinalaiset kauppiaat tavoittavat älypuhelimia ja tabletteja käyttävät kuluttajat nykyisin helposti WeChatin kautta. WeChat toimii verkkoselaimena, pikaviestisovelluksena ja sosiaalisen median alustana, ja sillä on 700 miljoonaa käyttäjää. WeChatia käytetään 10 miljoonan WeChat-tiliksi kutsutun sisäisen sovelluksen avulla. WeChat ei vielä ole tullut Eurooppaan, mutta siellä käytetyistä keinoista voi Zhaon mukaan ottaa oppia.

1. Tee ostokokemuksesta henkilökohtainen sovelluksella

Verkkosivuston täytyy olla mobiililaitteille optimoitu, mutta sovelluksen hyödyt ovat vielä suuremmat. Oma sovellus WeChatissa muuttaa asioimiskokemuksen henkilökohtaisemmaksi ja asiakkaan mieltymyksiä paremmin vastaavaksi. Sen monipuolisten toimintojen avulla voi sitouttaa asiakasta, mikä todistetusti näkyy myyntiluvuissa.

Kiinassa perinteiset markkinointikanavat eivät Zhaon mukaan enää vedä uusia käyttäjiä yhtä paljon kuin ennen, ja hänen mielestään kauppojen omat sovelluksetkaan eivät ole yhtä tehokkaita kuin oma sovellus eli tili WeChatissa. Sen avulla voi myös tavoittaa paljon enemmän mobiiliasiakkaita.

Vinkki: Kuuntele markkinoita ja panosta sinne, missä asiakkaat viettävät aikaansa. 94 prosenttia WeChatin käyttäjistä kirjautuu sinne joka päivä.

2. Sitouta ja viihdytä asiakastasi sisällön avulla

Somessa ja mobiilikaupankäynnissä täytyy käyttää dynaamista ja asiakasta kiinnostavaa markkinointistrategiaa. Brändille voi tuoda lisäarvoa ja asiakassuhdetta voi parantaa jakamalla verkkoon audio- ja videosisältöä, uutisia ja tarjouksia. Sen lisäksi pitäisi kuitenkin tutkia myös uusia, interaktiivisia kanavia, jotka kiinnostavat vaativia kuluttajia.

Kiinassa verkkojulkkisten antamien suositusten avulla voi tehostaa markkinointia. Verkossa kosmetiikkaa myyvällä Feeluniquella on oma, virallinen WeChat-sovelluksensa, mutta sen lisäksi Feelunique on tehnyt yhteistyötä suosittujen WeChat-julkkisten kanssa. Heidän seuraajansa ovat kiinnostuneita kosmetiikasta ja kauneudenhoidosta ja jakavat usein muille Feeluniquen tuottamaa sisältöä ja tuotetietoja. Feelunique hyötyy tarjoamalla paremman mobiiliostokokemuksen sekä muuttamalla muualta tulleita asiakkaita Feeluniquen seuraajiksi. Heille kohdistetun sisällön avulla voi tuoda rahaa kassaan.

Vinkki: Kumppanuus suosittujen ja vaikutusvaltaisten bloggareiden kanssa kannattaa. Vertaissuosittelu ja uusista ostoksista kertominen somessa on kiinalaisille kuluttajille toinen luonto. WeChatissa tietystä määrästä tuotesuositteluja voi saada lahjan. Euroopassakin some-suosittelua voi edistää tarjoamalla näytteitä tai alennuskuponkeja.

3. Tee maksamisesta helppoa

Mobiiliostaminen vaatii sujuvan maksujärjestelmän. Kukaan ei halua näpytellä luottokorttitietojaan pikkuruisella näppäimistöllä joka kerta ostoksia tehdessään. Kiinan keskuspankki on myöntänyt yli 200 lisenssiä kolmansien osapuolien maksupalveluiden kehittämiseksi ja julkaissut kansallisen mobiilimaksustandardin. Siksi mobiilimaksumarkkina on kasvanut lähes 25 prosentilla viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana.

Don Zhao suosittelee kaupan alalle Apple Payn, Google Walletin tai Android Payn tapaisen mobiilimaksun käyttöön ottamista. Jos mobiilikaupankäynnin halutaan kasvavan, yritysten tulisi tarjota asiakkailleen yhteen ainoaan painallukseen perustuva helppo maksuvaihtoehto.

Vinkki: Seuraava askel on mobiilikaupankäynnin yhdistäminen kivijalkakauppaan. WeChatissa monissa kauppojen omissa sovelluksissa on mukana viivakoodiskanneri, jonka avulla kivijalkamyymälän asiakas voi skannata tuotteen viivakoodin ja verrata hintoja tai ostaa tuotteen puhelimellaan.

4. Älä unohda vanhempaa teknologiaa

QR-koodit ovat Kiinassa hyvin yleisiä. Se johtuu paljolti siitä, että QR-koodiin sisältyy verkko-osoitteita, ja kiinan kielen kirjainmerkit ovat työläitä kirjoittaa. WeChat teki QR-koodeista vakio-ominaisuuden, mikä toi QR-teknologian miljoonien ulottuville. QR-koodit ovat osoittautuneet erityisen hyödylliseksi markkinointityökaluksi erityisesti alennuksia ja VIP-kortteja varten sekä verkossa että kivijalkakaupassa. Asiakkaat voivat maksaa ostoksensa älypuhelimellaan käyttämällä QR-koodia.

Vinkki: Kun QR-koodi otettiin käyttöön Euroopassa, se saattoi olla aikaansa edellä. Aivan uusi ja ennakkoluuloton sukupolvi mobiiliasiakkaita on nyt astunut näyttämölle, joten QR-koodin käyttäminen pitäisi Zhaon mukaan ottaa uudelleen harkintaan.