Kirjojen myynti kasvoi Suomen suurimmissa kirjakaupoissa. Vuoden myydyimmäksi teokseksi nousi lastenkirja. Kirjakauppaliitto ry julkaisi vuoden 2017 myyntitilastot torstaina 18.1.2018.

Vuoden 2017 alussa kasvuun kääntynyt kirjamyynti jatkui positiivisena loppuvuoden. Myynti kasvoi lopulta 5,4 % vuodesta 2016.

Mauri Kunnaksen lastenkirja Koiramäen Suomen Historia myi 163 100 kappaletta ja nappasi vuoden myydyimmän teoksen paikan. Kirjakauppaliiton toimitusjohtajan Laura Karlssonin mukaan teos on kiinnostanut poikkeuksellisen laajaa lukijakuntaa.

Hieman yllättäen, kymmenen vuoden tauon jälkeen kirjamyynnin kärkeen nousi myös runokirja, Jenni Haukion toimittama Katso pohjoista taivasta.

Käännetty kaunokirjallisuus peittosi kotimaisen

Etenkin kaunokirjojen (+11,1 %) ja oppikirjojen (+9,5 %) myynti kasvoi reilusti vuonna 2017.

Kotimaisen kaunokirjallisuuden myydyin teos oli Finlandia-voittaja Juha Hurmeen Niemi. Kärkikymmenikköön sijoittui myös muita tunnettuja nimiä, kuten Tuomas Kyrö, Ilkka Remes, Kjell Westö ja Enni Mustonen.

Käännettyjen kaunokirjojen myynti peittosi kotimaisen kirjallisuuden. Muun muassa vahvat dekkarit, kuten Dan Brownin Alku, Lars Keplerin Kaniininmetsästäjä sekä Camilla Läckbergin Noita vauhdittivat käännetyn kirjallisuuden myyntiä.

”Myynnin kasvun taustalla ovat vahvojen tuotteiden lisäksi myös alkuvuonna tehty opetussuunnitelman uudistaminen sekä yleinen taloustilanteen parantuminen”, Laura Karlsson toteaa.

Tietokirjan suosio laskee, vaikka elämänkerrat kiinnostavat

20 myydyimmän tietokirjan joukosta lähes puolet oli elämänkertoja, joista kovimpiin myyntilukuihin ylsi Aki Linnanahteen kirjoittama Jere Karalahden elämänkerta Jere. Myös Pentti Linkolan ja Hectorin elämänkerrat kiinnostivat.

”Elämäkertoja on viime vuosina noussut myyntilistojen kärkeen, mutta se että niitä on näin paljon 20 myydyimmän tietokirjan listalla, on poikkeuksellista”, Laura Karlsson toteaa.

Poikkeuksena muista tuoteryhmistä tietokirjojen myynti kokonaisuutena kuitenkin laski 2,5 % edellisestä vuodesta sekä kirjakaupoissa että kustantajilla. Yhtenä syynä myynnin laskulle voidaan pitää tiedon siirtymistä yhä enemmän verkkoon.