Vähittäiskaupan ketjujen omien tuotemerkkien myynnin kasvu on hidasta, mutta jatkuvaa.

Vähittäiskaupan konsultointiyhtiö Verdict Researchin mukaan laman iskiessä, vuoden 2008 viimeisellä neljänneksellä kuluttajat siirtyivät entistä hanakammin kaupan omien tuotemerkkien kuluttajiksi. Retail-Weekin mukaan kauppaketjut kuten Tesco, Carrefour ja Metro ovat käyttäneet tätä trendiä hyväkseen ja lanseeranneet lisää omien merkkiensä tuotteita markkinoille.

Verdict tosin ennustaa, että laman jälkeen kaupan omien tuotemerkkien menestys hidastuu, vaikkakin kuluttajia kiinnostaa edelleen omien tuotemerkkien erityistuotteet kuten luomu- ja reilun kaupan tuotteet.

Simon Shinn Verdict Researchiltä sanoi: "Kun kuluttajien luottamus palaa hiljanneen joillakin markkinoilla, muuttuu ostokäyttäytyminen entistä jakautuneemmaksi."