Euromonitor Internationalin tekemän tutkimuksen mukaan yhä useammat kuluttajat haluavat ottaa oman elämän haltuunsa ja tehdä omaleimaisia ratkaisuja. Digitaalisuus on edelleen valttia, mutta somessa ja netissä roikkumiselle halutaan jo asettaa rajat. Ja ikä on vain numero.

Trendi 1: Ikä ei merkitse mitään

Etenkään 54−74-vuotiaat suurten ikäluokkien edustajat eivät pidä itseään vanhoina, eivätkä he halua tulla kohdelluiksi vanhuksina. Ikääntyessäänkin ihmiset haluavat pysyä aktiivisina, ja he haluavat nauttia elämästään juuri nyt. Tälle ryhmälle tulisi tarjota ikäneutraaleja tuotteita ja palveluita, joita ei kohdisteta ja markkinoida ainoastaan senioreille.

Trendi 2: Yksinkertainen on kaunista, ja sillä voi erottautua

Kuluttajat eivät enää suosi bulkkitavaraa ja tusinatuotteita, vaan tavoittelevat yksinkertaisia, aitoja ja parempilaatuisia perusasioita, joiden avulla voi ilmaista yksilöllisyyttään. Ruokaostoksilla suositaan tuoretta lähiruokaa ja erikoisoluita, ja kosmetiikalta edellytetään enemmän luonnosta peräisin olevia ainesosia. Naiset käyttävät myös enemmän itse tehtyä kosmetiikkaa.

Trendi 3: Kuluttajat ovat tietoisempia valintojensa merkityksestä

Eläinten hyvinvoinnin ja vegaaniuden merkitys kasvaa edelleen. Vegaanius ei enää edellytä täydellistä kieltäytymistä lihan ja eläinperäisten tuotteiden syönnistä, vaan vegaanista ruokaa voi syödä joustavasti päivän tai pari viikossa. Valinnoistaan tietoiset kuluttajat eivät osta turkiksia eivätkä eläimillä testattua kosmetiikkaa, ja he suosivat vapaana kasvaneiden kanojen munia sekä maidon ja lihan korvikkeita.

Trendi 4: Digitaalisuus yhdistää

Nopeat nettiyhteydet, mobiili internet ja sosiaalinen media mahdollistavat uudenlaisia yhteisen tekemisen ja kokemisen muotoja. Kuvia ja videoita jaetaan verkossa yhä enemmän. Verkkopelaamisen ja nettideittailun kasvava suosio ovat esimerkkejä siitä, miten digitaalinen kommunikaatio voi muuttaa yhteiskuntaa. Virtuaalitodellisuus on tulossa verkon peliyhteisöihin.

Trendi 5: Jokainen on ekspertti, tieto on valtaa

Kuluttajat viettävät yhä enemmän aikaa verkossa tutkimassa tuotevertailuja, koetuloksia ja keskustelupalstoja, eikä yhteen ainoaan tietolähteeseen enää luoteta tarpeeksi – ei edes some-vaikuttajien suosituksiin. Ihmiset kyseenalaistavat kaiken lukemansa ja näkemänsä, ja tieto on valtaa. Kuluttajat etsivät tukea ostopäätöksilleen yhä enenevästi toisiltaan, ja somesta saa nopeasti selville parhaat diilit ja tuotteet.

Trendi 6: Rajat somessa ja netissä roikkumiselle, tilalle ’oikeaa’ elämää

Ihmiset eivät enää halua elää sosiaalisen median orjina. He haluavat eroon pakosta reagoida asioihin välittömästi eivätkä halua elää muiden odotusten mukaisesti. Netissä roikkuminen tuottaa paljon stressiä, ja siksi välillä halutaan panna älypuhelin pois päältä ja elää omaa, ’oikeaa’ elämää. Vapaa-aikana halutaan hidastaa tahtia, rauhoittua ja tehdä vain yhtä asiaa kerrallaan.

Trendi 7: Tiedän itse, mikä on minulle parhaaksi

Kuluttajat haluavat yksinkertaistaa elämäänsä kaikkien pintamuoti-ilmiöiden, hypetyksen ja muotidieettien keskellä. He haluavat keskittyä omaan hyvinvointiinsa ja omiin tarpeisiinsa. Seuraavan viiden vuoden aikana kuluttajat haluavat enemmän aitoja kokemuksia, tuotteita ja markkinointia. Instagramin epärealistista kiiltokuvaelämää aletaan vieroksua ja tuotteita hypettävien julkkisbloggareiden mainospuheelta suljetaan korvat. Niiden tilalle kuluttajat haluavat tuotteita, jotka tarjoavat ratkaisun juuri heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa.

Trendi 8: Haluan eroon muovista

Kuluttajat ovat yhä tietoisempia muovisiin kertakäyttöpakkauksiin liittyvistä ongelmista sekä ruoasta, juomista ja kodin- ja kauneudenhoitotuotteista löytyvistä mikromuovihiukkasista. Myös valmisvaateteollisuuden tuottamat muovijäämät mietityttävät. Tietoisuus ongelmista aktivoi ihmisiä muovin vastaiseen kampanjointiin ja ruohonjuuritason projekteihin, ja kierrätettävistä tuotteista ollaan valmiita maksamaan enemmän. Jatkossa muovin vastuullinen käyttö korostuu, ja ei-ekologisten tuotteiden viherpesuyritykset paljastuvat helpommin.

Trendi 9: Haluan sen heti!

Kiireiset kuluttajat haluavat ostamansa tuotteet ja palvelut nopeasti ja tehokkaasti toimitettuina. Mobiilisovellukset auttavat ihmisiä tehostamaan ajankäyttöään, ja nuoret ikäluokat ovat omaksuneet ensimmäisinä mobiilimaksamisen. Suuret teknologiayritykset, joilla on käytössään kuluttajadataa, hyötyvät nopeustrendistä ensin. Niillä on tarpeeksi resursseja hyödyntää 5G-tekniikkaa, tekoälyä ja esineiden internetiä, mutta samaa aletaan ennen pitkää odottaa kaiken kokoisilta yrityksiltä.

Trendi 10: Yhä enemmän yksin asuvia sinkkuja

Yhä useammat myös yli 50-vuotiaat ihmiset asuvat yhden hengen talouksissa. He ovat kokeneet kenties useitakin avioeroja, mutta he elävät täyttä ja onnellista elämää ilman kumppania. Yksin asujien kulutustottumukset poikkeavat perheellisistä, sillä etenkin varttuneemmat eivät ole valmiita maksamaan ekstraa tunnetuista brändituotteista. He arvostavat eniten mukavuutta ja edullisuutta, sillä he joutuvat maksamaan asumiskustannuksensa yksin. Yksin asujat suosivat pieniä pakkauskokoja eivätkä valitse ostopaikkaansa kanta-asiakasetujen perusteella.

Kuva: 123rf