Lähellä tuotettu ruoka ja muut tuotteet ovat vallanneet viime vuosina kauppojen hyllyjä. Päivittäistavarakauppa ry:n puheenjohtaja Osmo Laine toteaa, että kuluttajia kiinnosta yhä enemmän se, mistä ostettu tuote on peräisin. Laine sanoo Suomenmaa-lehdelle, että pienille ja keskisuurille yrittäjille on tärkeää saada tuotteitaan oman alueensa kauppojen valikoimiin.

Lähialueen tuotteet ovat kaupoille kilpailukeino vastuullisen kuluttamisen kasvattaessa merkitystään.

Esimerkiksi S- ja K-ryhmän kaupat ottavat mielellään valikoimiinsa lähituotettuja hyödykkeitä. Keskon kehitysjohtaja Ulla Rehell sanoo, että suorat lähiostot ovat osa yrityksen taloudellsita vastuuta, sillä lähiostot tuovat alueille hyvinvointia.

Lue aikaisemmin julkaistut uutiset:
Kesko uudistaa markettejaan 17.6.2009