Euroopassa uusien ruokien ja juomien lanseerauksissa terveelliset ja luonnonmukaiset väittämät tuotteista ovat lisääntyneet. Markkinoitavien ominaisuuksien kärkikolmikkoon nousevat luonnonmukaisuus, nopeus ja allergittomuus.

Markkinatutkimusyhtiö Mintelin mukaan aiemmin uutuustuotteiden ominaisuuksina on esitelty vähärasvaisuutta ja vähäkalorisuutta, mutta nyt kärkikymmenikköön ovat kiilanneet luonnonmukaisuus ja helppous.

Tammikuusta 2008 kesäkuuhun 2009 välisenä aikana seurattiin yhteensä 88 364 uutta ruoka- ja juomatuotelanseerausta Euroopassa.

Yleisimpiä väitteitä, joilla tuotteita markkinoidaan ovat:
- ei säilöntä- tai lisäaineita
- luonnonmukainen
- kasvisruoka
- sopii mikroaaltouunissa valmistettavaksi
- vähäsokerinen/-kalorinen
- vähärasvainen/rasvaton
- premium
- sopii allergikoille
- nopeus/vaivattomuus
- gluteenittomuus

Viisi vuotta sitten suosituimmat väitteet olivat vähärasvainen, premium, mikroaaltouuniin soveltuva, lisäaineeton ja vitaminoitu.

Viimeisten 18 kuukauden aikana eniten uutuustuotteita on lanseerattu Englannissa ja Saksassa. Siellä lisä- ja säilöntäaineettomuus ovat olleet uusista tuotteista eniten käytetyt väittämät.