Onko palvelu, joka tekee verkkokaupalle sen, mitä Google teki nettihauille, vihdoin olemassa?

Salaperäisyyden verhon takana valmisteltu uusi verkkopalvelu Fruugo avautui tänään kaikelle kansalle. Uuteen verkko-ostoskeskukseen pääsee nyt Suomessa, Ruotsissa ja Alankomaissa. Vaikka sivusto onkin yhä kehittelyvaiheessa, toimii se silti normaalisti.

Ainakin avajaispäivänään Fruugo oli niin suosittu, että verkkosivut kaatuivat ylikuormittumisen takia. Fruugo pyrkii erottumaan muista verkkokaupoista myös yhteisöllisyydellä. Kaupan etusivulla näkyy lista tuotteista, joita parhaillaan haetaan tai ostetaan paljon. Tuotteita voi myös arvostella peukku ylös tai -alas -nappuloilla.

Fruugon perusideana on kerätä yhteen eurooppalaiset verkkokaupat. Palvelun toivotaan helpottavan kaupankäyntiä rajojen yli, sillä asiakkaille palvelu näyttää yhtenäiseltä verkkokaupalta ja siellä pystyy asioimaan omalla äidinkielellään. Fruugon kautta myyvät kaupat maksavat palvelusta välityspalkkion.

Fruugon hallituksesta löytyy muun muassa Risto Siilasmaa F-Securesta, entinen Nokian pääjohtaja Jorma Ollila ja mainostoimisto Bob Helsingin perustaja Marko Parkkinen. Tammikuussa yhtiö nosti hallitukseensa myös Sanoma-konsernin talous- ja hallintojohtaja Kim Ignatiuksen, joka on aiemmin toiminut TeliaSoneran talousjohtajana.