Kaupan yrityksillä on kolme erilaista tapaa tehdä kauppaa kuluttajille mobiilisti. Ensimmäinen on kännykän kautta käytettävä verkkokauppa, toinen on ladattava mobiilisovellus ja kolmas tapa on tekstiviestit. Ongelma onkin, mikä keino kannattaa valita?

Internet Retailer ja M-commerce –konferenssissa viime viikolla puhuneet asiantuntijat neuvoivat, että kauppa voi valita oman tulokulmansa monesta eri strategiasta. Ohessa on listattuna erilaiset lähestymistavat kännykkäkauppaan:

1. Älä tee mitään. Hyvä strategia, jos tavoittelet vain kuluttajia, joilla on älypuhelin, joilla voi surffailla tavallisilla verkkosivuilla. Tai tiedät, että asiakkaasi eivät ole kiinnostuneet mobiiliostamisesta.

2. Rakenna kännyköille optimoitu verkkosivu, jota on helppo selata kehnommallakin puhelimella. Moni asiakkaasi kuitenkin käyttää kännykkää netissä surffailuun. Strategia sopii kaupoille, joiden asiakkaat käyttävät nettiä paljon kännykällä.

3. Rakenna oma mobiilisovellus. Niiden avulla saa parempaa paikkatietoa ja rikkaamman käyttäjäkokemuksen ostotapahtumaan. Haittana on se, että sovellusten toiminta rajoittuu usein vain tiettyihin puhelinmalleihin. Sovelluksesta pitää olla kuluttajalle erityistä hyötyä.

4. Tarjoa mahdollisuus ostoksiin tekstiviestillä. Kustannukset ovat pienet, selvästi pienemmät kuin sovelluksen rakentamisessa.

5. Tee näistä strategioista oma yhdistelmäsi ja ole kuluttajaan yhteydessä mahdollisimman reaali-aikaisesti ja koko ajan.