Kauppojen aito asiakaslähtöisyys on suuri haaste erityisesti kauppaketjuille.

Kuluttajien moninaistuessa ja kaupan ketjuuntuessa asiakkaiden kuuntelu vaatii kaupalta paljon, vuorineuvos Kari Neilimo sanoi Kuluttajatutkimuskeskuksen järjestämässä Kaupasta kaikille -kirjan julkistamisseminaarissa Helsingissä 19.8.2009.

Neilimon mukaan kaupan kansainvälistyvät kaupat vievät ulkomaille konsepteja, mutta niiden siirtäminen maasta toiseen ei aina ole helppoa. Onnistunut kansainvälistyminen vaatii paikallistumista, esimerkiksi ranskalainen kauppa kiinalaistuu mennessään Kiinan markkinoille.

”Suomalaisessa keskustelussa vähätellään herkästi kaupan palveluita. Suomalainen kauppa on kuitenkin kansainvälistynyt erittäin hyvin. Suuret kaupat, Stockmann, Kesko, SOK, ovat Baltiassa ja Venäjällä vahvoja. Niiden myynti ja henkilömäärä ovat merkittäviä, ja ne ovat menestyneet hyvin. Samaan aikaan myös Suomeen on tullut ulkomaisia yrityksiä”, Neilimo sanoi.