National Retail Federationin Retail’s Big Show’n yhteydessä julkaistiin järjestön STORES Convention Daily Magazine -lehdessä alan trendiennuste alkaneelle vuodelle.

1. Täysi panostus teköälyyn

Vaikka kuluttajat ovatkin hiukan skeptisiä oman datansa käytössä, voi kauppa valjastaa tekoälyn tuottamaan tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä, auttamaan hankinnoissa ja inventaarioissa sekä tuottamaan tietoa optimaalisesta hintapolitiikasta. Ja miksei vaikka ennustamaan sään vaikutuksia myynteihin ja sitä, millä taktiikalla omaa organisaatiota voi ohjata paremmin.

2. Ääniteknologia kehittyy

Tällä hetkellä ääniteknologia toimii hyvin niiden tuotteiden kohdalla, joita kuluttajat ostavat rutiininomaisesti, olipa kyse sitten talouspaperista tai tiskiaineesta. Mutta entä jos Amazonin Alexan kanssa voisi keskustella ja miettiä yhdessä, millaisen mekon asiakas voisi ostaa ystävänsä häihin? Ja Alexa etsisi sinulle parhaat vaihtoehdot? Myös digitaaliset assistentit ja erilaiset chatbotit lisäävät suosiotaan.

3. Kaupan ja työtilojen yhdistäminen

Yhdysvalloissa on useita esimerkkejä siitä, että kauppa ei välttämättä vaadi omaa myymälätilaa ja toisaalta yritys ei välttämättä tarvitse varsinaista toimistotilaa. Co-working-tilat taipuvat myös brändien esittelytiloiksi, mutta silti niissä voidaan tehdä perinteisempiä toimistotöitäkin. Moni uusi brändi ei halua tehdä isoja investointeja fyysiseen tilaan, mutta silti se haluaa mahdollistaa sen, että tuotteita voi käydä katselemassa ja kokeilemassa. Miksei sitä tekisi vaikka jaetuissa toimistotiloissa?

4. Terveys- ja hyvinvointitrendi jatkaa kasvuaan

Niin ruoka- kuin farmasiaketjutkin ovat lanseeranneet uusia tuotesarjoja ja mobiilisovelluksia auttamaan kuluttajia terveellisten valintojen tekemisessä. Laihduttaminen ei ole enää trendikästä, mutta terveelliset elämäntavat ovat. Ottamatta kantaa siihen, onko kannabis terveellistä vai ei, kyseiseen tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden uskotaan kasvavan tänä vuonna 220 prosenttia maailmanlaajuisesti.

5. Toimitusketjun nopeuttaminen ja tehostaminen

Kuluttajien vaatimus tuotteiden nopeammasta saatavuudesta haastaa koko toimitusketjun. Pelkästään Yhdysvalloissa tarvittaisiin yli 50 000 uutta ammattikuljettajaa maanteille tämän vuoden aikana, jotta kysyntään voitaisiin vastata. Ammattiosaajien puute nostaa logistiikan hintaa, ja tämä luo puolestaan paineita nostaa kuluttajahintoja. Toisaalta tavarantoimitusten nopeus vaatii logistiikkakeskusten sijoittamista lähelle tai jopa keskelle kaupunkia – tavarantoimitukset tunnissa eivät onnistu, jos tavarat ovat kymmenien kilometrien päässä.

6. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat virallisesti valtavirtaa

Kuluttajat vaativat läpinäkyvyyttä sekä yritysten toiminnassa että tuotteiden alkuperässä. Kuluttajat uskovat, että heidän ostokäyttäytymisensä vaikuttaa maailmaan, ja vastuullisuuden nimissä he ovat tarvittaessa valmiita äänestämään lompakoillaan. 

7. Kiinnostus lohkoketjuteknologiaa kohtaan lisääntyy

Lohkoketjuajattelu on vielä kehittymässä olevaa teknologiaa, mutta sen vaikutusta kaupankäyntiin kokonaisuudessaan on vaikea ennustaa. Robotiikka valtaa tilaa ihmisiltä erityisesti varastoinnissa ja kaupan takatiloissa, mutta suunta on koko ajan lisääntynyt kohtaamisiin kuluttajinkin kanssa.

Lähde: NRF STORES Convention Daily Magazine 13.1.2019

Kuva: 123RF