Maailmalla suosituksi tulleet outlet-kylät rantautuvat vähitellen myös Suomeen. Pohjois-Skandinavian ja Suomen ensimmäinen mittava outlet-kylä on tarkoitus avata ensi vuoden lopulla Oulun seudulla. Tilaa myös muille vastaavantyyppisille hankkeille uskotaan Suomen markkinoilla vielä löytyvän.

Maailmalla outlet-kyliä on nelisen sataa, ja Suomessakin tuotannon yhteydessä sijainneita tehtaanmyymälöitä on ollut jo pitkään. Sen sijaan kylämäinen outlet-myymälöiden alue, joka nyt nousee Oulun alueelle, on Suomessa uusi ilmiö.

Yhteistä outlet-kylille on kylämäinen ostosmiljöö, mikä erottaa ne perinteisistä kauppakeskuksista. Ensimmäiset outlet-kylät on perustettu Yhdysvaltoihin, josta ne ovat vähitellen levinneet Eurooppaan. Myös Venäjälle on viime vuosina perustettu tällaisia kyliä.

”Outlet-kylillä on tyypillisesti kunkin maan mukainen paikallisleima. Amerikkalaiset kylät poikkeavat eurooppalaisista, ja venäläisillä puolestaan on hyvin omaleimaiset kylät”,Chief Nordlett Officer Tuija Postari-Kivistö kertoo.

Ouluun suunnitteilla oleva Nordlett outlet-kylä noudattaa skandinaavista tyyliä, ja rakennusmateriaalina käytetään puuta.

Merkittävässä roolissa ovat kotimaiset brändit, joita täydentävät maailmanlaajuisesti tunnetut merkkituotteet. Postari-Kivistö toteaa tämän olevan tyypillistä outlet-kylille maailmanlaajuisestikin.

Myymälöiden lukumäärä Oulun outlet-kylässä on 30–40, ja niiden lisäksi kylään tulee ravintoloita, lasten sisäleikkipuisto ja nuorten pelipaikka. Myynnissä on merkkituotteiden valmistajien valikoimista poistettuja tuotteita, joiden alennukset vaihtelevat 30–70 prosentin välillä.

”Tavoitteena on avata kylä ensi vuoden lopulla. Yhteydenottoja yrittäjiltä on tullut kiitettävästi, ja vuoden alku ratkaisee lopullisen avauspäivämäärän”, Postari-Kivistö toteaa.

Perinteisempää suomalaista outlet-myymälää edustaa esimerkiksi Orimattilassa reilut neljä vuotta toiminut Megamyynti Areena, jossa myyntineliöitä on 7 000.

”Myymme ilman välikäsiä kotimaisten valmistajien tuotteita suoraan kuluttajille. Valikoimat koostuvat koko perheen pukeutumisen, kodintekstiilin, kenkien, kosmetiikan ja käyttötavaroiden tuotteista. Brändejä on kaikkiaan noin 100, Jaakko Mattila Suomen Megamyyntiareenat Oy:stä kertoo.

Megamyyntiareena on auki kausittain, tänä vuonna 155 päivää, kaikkiaan seitsemän periodia.

”Näin säilyy yllätyksellisyys”, Mattila toteaa ja kertoo myymälässä panostetun myös asiakkaiden viihtyvyyteen.

”Kauppaa tehdään asiakkaan ehdoilla. Laadukkaiden ja edullisten tuotteiden ohella tarjoamme sirkushuveja ja hauskuutta. Tärkeintä on silti tuotteiden hyvä laatu ja kattavat valikoimat”, Mattila korostaa.

Seuraava Mega-areenan kaltainen outlet-myymälä nousee Luumäelle, jonne on rakenteilla noin 5 000 neliön liikerakennus.

Tuija Postari-Kivistö toteaa outlet-myymälöiden kirjon olevan laaja niin Suomessa kuin muallakin maailmalla. Mukaan mahtuu niin yksittäisiä myymälöitä, isoja halleja kuin nyt perusteilla oleva outlet-kylä. Suomeen hän arvioi mahtuvan 2-3 Nordlettin tapaista kylää.