Merkit muualta Euroopasta kertovat, että asiakkaat haluavat yhä enemmän palvelua läheltä sekä laadukkaita, alkuperältään tunnettuja tuotteita. Suomessa suunta on muuttunut hitaammin, mutta samaan suuntaan. Tähän muutokseen perustaa toimintansa muun muassa Anton & Anton. Uudenlaisilla ruokamarkkinoilla toimivat myös Eat & Joy -ketjun Maatilatorit.
Anton & Anton -ketju avaa helmikuussa uuden myymälän Helsingin Ullanlinnaan. kuva: Anton & Anton

”Haluamme tarjota asiakkaillemme vaihtoehdon ja olla erityisesti ruokakauppa, jolle palvelu ja tuotteiden alkuperä ovat ykkösasioita”, Anton & Antonin toimitusjohtaja Andrea Hasselblatt kertoo.

Myymäläkonseptin tarina alkoi vuonna 2008 Porvoosta ja laajeni Helsinkiin. Porvoon liikettä ei enää ole, mutta Helsingissä on nyt kaksi, Töölössä ja Kruunuhaassa, ja kolmas avautuu helmikuussa Ullanlinnassa. Seuraavakin liike on jo suunnitteilla.

”Laajennamme hitaasti ja tarpeen mukaan. Ullanlinnasta on käynyt asiakkaita nykyisissä myymälöissämme ja sinne on toivottu omaa liikettä. Etsimme sopivaa tilaa pitkään, ja Kapteeninkadulta sellainen löytyi. Olemme tyytyväisiä paikkaan, sillä vieressä on apteekki, Alepa ja Alko”, Hasselblatt naurahtaa.

Eat & Joy Maatilatori aloitti Helsingin Lasipalatsissa ja siirtyi siitä Kluuviin. Nyt ketjulla on myymälät kolmessa suuressa hypermarketissa, Prismojen ruokaosastojen sisällä sekä kaksi myymälää lentoasemalla.

”Kluuvi oli näin jälkikäteen ajateltuna virhearvio. Koko kauppakeskuksessa oli ongelma asiakasmäärissä ja meidän olisi ollut järkevää pysyä Lasipalatsin monta kertaa pienemmissä tiloissa. Nyt Iso Omena, Jumbo ja Kannelmäki ovat osoittaneet, että myymälöissämme käy aivan tavallisia ihmisiä, ei eliittiä, kuten toimintaamme on pyritty leimaamaan”, maatilatorikauppias Eeropekka Rislakki kertoo.

Kohtaamisia lähikaupassa ja tilauksia verkossa

”Tiedotusvälineissä on kerrottu, että lähikaupat häviävät marketeille ja että asiakkaat hakevat marketeista myös sosiaalisia suhteita. Minusta lähikauppa voi hyvin tarjota kohtaamisia ihan omassa asuinympäristössä”, Hasselblatt pohtii.

”Meillä käy säännöllisesti tuttuja asiakkaita, jotka vaihtavat kuulumisia ja vaikkapa ruokareseptejä sekä myyjiemme kanssa että keskenään.”

Hasselblatt uskoo, että muualla jo kasvuun lähtenyt ruoan verkkokauppa saa jalansijaa myös Suomessa. Anton & Antonissa ruokakassipalvelu on ollut tarjolla kokeiluna vakioasiakkaille, ja nyt alkuvuodesta se tulee uusien verkkosivujen kautta muidenkin käyttöön.

”Verkkokaupan kautta toimiva ruokakassipalvelu, johon sisältyy kotiinkuljetus, tulee nyt tarjolle koko pääkaupunkiseudulle. Samalla haluamme tarjota kaikkea muutakin, mikä liittyy hyvään ruokaan.”

Hasselblatt kertoo, että Britanniassa Tesco on rakentanut verkkokaupan, johon liittyy drive in -palvelu. Asiakkaat voivat tehdä tilauksensa verkossa ja poimia valmiin kassin autoonsa. Muutokset Suomessa ovat hitaampia, mutta samansuuntaisia.

”Tulevaisuuden perheet ovat pieniä, molemmat vanhemmat ovat töissä ja asunnot ovat pienempiä. Varastotiloja on vähemmän ja ruokatarvikkeet halutaan kotiin tuoreina”, kertoo Hasselblatt tulevaisuuden näkymistä.

Maatilatori-ketju ei ole vielä rakentamassa verkkokauppaa.

”Se on aivan eri bisnes ja vaatii rinnakkaisen organisaation”, Rislakki toteaa.

Rislakin mukaan Suomessa pienmyymälöiden ja alkutuotannon kehittämistä vaikeuttavat vahvat kauppaketjut ja pääomapula.

”Me olemme saaneet kyselyjä ympäri maailmaa. Monilla tuotteilla olisi markkinoita vaikkapa Japanissa tai Brasiliassa, mutta emme pysty vastaamaan kysyntään. Suomessa ei ole ollut paineita ruokakaupan kehittämiseen”, Rislakki mainitsee.

Hän vertaa tilannetta Britanniaan, jossa on seitsemän valtakunnallista ketjua ja esimerkiksi viisi vuotta sitten aloittanut Ocado-verkkokauppa saavutti jo miljardin liikevaihdon. Hänen mukaansa Suomen elintarvikevienti on vuoden 1995 tasolla, mutta samaan aikaan Ruotsi on nelinkertaistanut vientinsä ja aikoo viisinkertaistaa sen vielä nykytasosta. Tekemistä ja uusien tuotteiden kehittämistä riittää.

Maltillista kasvua

Anton & Anton työllistää nyt noin 30 henkilöä. Viime vuoden liikevaihto oli noin 2,5 miljoonaa euroa. Hasselblattin mukaan yritys ei jää kolmen kaupan kokonaisuudeksi, mutta ei myöskään pyri kerralla ketjuksi.

”Seuraamme tarkasti muualla maassa tapahtuvia muutoksia ja olemme huomanneet, että lähiruokakauppojen selviytyminen on vaikeaa. Valitettavan monet ovat joutuneet lopettamaan. Toivoisimme kyllä, että muutkin pärjäisivät.”

Rislakki puolestaan toteaa, että Maatilatorit eivät ole vielä normaalia taloudellista tilannetta nähneetkään, sillä ensimmäinen myymälä avattiin 2009, jolloin taantuma oli jo alkanut. Siirtyminen kauppakeskuksiin on vaikuttanut myymälöiden valikoimaan siten, että valikoimiin on haettu entistä edullisempia tuotteita. Vakiotuotteet, leipomotuotteet, lihajalosteet, juustot ja irtotavarana myytävät pavut, linssit ja siemenet pitävät kuitenkin pintansa.